Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het voor Verstappen niet uitmaakt of het tijdens de Britse GP nat of droog is

Max Verstappen begint de Grand Prix van Groot-Brittannië op zondag vanaf de tweede startplek. Het hele raceweekend is het al wisselvallig rond het Silverstone Circuit, maar toch gaat de Nederlander qua afstelling vol voor een droge race. Hij legt uit waarom.

Op een haar na greep Max Verstappen naast de poleposition voor de Britse Grand Prix, maar de Red Bull-coureur houdt eigenlijk bijna alleen maar positieve gevoelens over aan de kwalificatie op Silverstone. Vol goede moed kijkt hij uit naar de race op zondag. Deze wordt, als de weersvoorspellingen correct zijn, in tegenstelling tot de rest van het raceweekend verreden onder droge omstandigheden. Verstappen zelf heeft bij het zoeken naar de juiste afstelling ook geen rekening gehouden met regendruppels. "Ik heb er zeker vertrouwen in", vertelt hij aan RacingNews365 en andere Nederlandse media na afloop van de kwalificatie. "Qua balans voelt de auto goed aan. We hebben namelijk een goede raceauto, zowel in droge als in natte omstandigheden. Ik heb geen compromis gemaakt qua afstelling, de focus ligt helemaal op droge omstandigheden", geeft hij toe.

Risicovol?

Als deze website doorvraagt naar zijn motieven achter die keuze en de verschillen tussen een afstelling voor droog of voor nat weer, zegt Verstappen dat het eigenlijk ook weinig verschil maakt. In de Formule 1 draait het namelijk vooral om wat anders. "Het valt eigenlijk best wel mee hoeveel het uitmaakt of je je focust op nat of droog weer met je afstelling. Bij andere raceauto's dan Formule 1-wagens, waar minder aerodynamica op zit, daar maakt het best wel wat uit. Dan moet je zachter (met ophangingen, red.) gaan om wat meer tractie te vinden." Maar in F1 is dat niet zo. "Bij deze F1-wagens is de aerodynamica zo belangrijk, dat je je er meer op focust dat de aerodynamica gewoon klopt. Met de rest moet je dan maar gewoon dealen. Eigenlijk verander je dus nooit zo heel veel aan je bolide als het regent", zo verklaart de regerend kampioen.

2022-bolides wat lastiger

Tot slot vergelijkt Verstappen de nieuwe F1-bolides van 2022, die aan een geheel nieuw technisch reglement moeten voldoen, met de wagens van de vorige jaren. Volgens de Red Bull-ster zorgt het gewicht wel voor een uitdaging, maar verder draait het vooral om de banden. "Deze nieuwe generatie auto's zijn iets lastiger in de regen dan de vorige auto's. Maar dat ligt ook aan de banden. Je moet er wat kouder mee beginnen als ze uit de bandenwarmers komen en dat maakt het heel lastig om ze op te warmen." "Als de banden dan eenmaal wat warmer zijn, dan voelt het allemaal redelijk hetzelfde aan, maar alleen in de langzame bochten merk je wel wat meer dat de auto's zwaarder zijn", aldus Verstappen.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training