Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom inhalen dit Formule 1-seizoen nog lastiger zal worden

De Formule 1-bolides die dit jaar aan de start staan zijn de snelste auto’s uit de historie van de sport. Helaas geeft dat geen garantie voor spektakel. Na de wintertests klagen de coureurs steen en been over heftige turbulentie, zodra ze dicht achter een concurrent rijden. Inhalen lijkt daarmee dit seizoen lastiger te worden dan ooit.

Diverse teams hebben de afgelopen winter meer neerwaartse kracht (oftewel downforce) gevonden. De bolides zijn daardoor over een ronde genomen beduidend sneller dan in 2019. Het leidde er toe dat Pirelli de bandenspanning verhoogde, om de banden beter bestand te laten zijn tegen de extra krachten die er nu vrij spel op hebben. De keerzijde van de medaille is echter dat er meer turbulentie achter de 2020-bolides is ontstaan, hetgeen inhalen aanzienlijk bemoeilijkt. In kwalificaties er niet zo veel aan de hand, maar in de races kan de enorme downforce de spanning uit de wedstrijd halen, zo vrezen de rijders. Het is nu nog moeilijker geworden om kort achter elkaar te rijden. Dat was althans het beeld tijdens de twee wintertestweken in Barcelona. "Het is onmogelijk om een andere auto te volgen", signaleerde Max Verstappen ten overstaan van RacingNews365 . Als dat in Barcelona het geval is, zal dat op andere circuits niet anders zijn. McLaren-coureur Lando Norris onderschreef in Spanje de bevindingen van de Nederlandse Red Bull-rijder: "Je voelt je auto trillen in de turbulentie. Dat is trouwens het ergst in de snelle bochten." Daniel Ricciardo (Renault) herkende de klachten van zijn collega’s meteen: "De turbulentie is behoorlijk heftig op een circuit als Barcelona. Het is heel moeilijk om een andere auto bij te houden. Zelfs DRS helpt niet. Inhalen wordt zo vrijwel onmogelijk. Een schrale troost: in 2021 treedt een geheel nieuw technisch reglement in werking, waarbij onder meer het aloude grondeffect uit de late jaren 70 en vroege jaren 80 weer is toegestaan. Groot voordeel: coureurs kunnen dan weer kort achter elkaar slipstreamen over de rechte stukken, zonder al te veel turbulentie. Inhalen wordt dientengevolge een stuk eenvoudiger. Enig nadeel: de auto’s worden vermoedelijk een stuk langzamer, al zal dat op tv voor de gemiddelde toeschouwer nauwelijks of niet merkbaar zijn. "In een perfecte wereld zouden we de auto's van dit jaar in de kwalificatie hebben en die van volgend jaar in de race", grijnsde Charles Leclerc ten overstaan van de verzamelde media, waaronder RacingNews365, in Barcelona. De coureurs en de toeschouwers zullen het er maar mee moeten doen dit seizoen. Met medewerking van Aaron Deckers . Wordt 2020 een showdown tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen hopen in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 van wel! En stiekem gaan ze daar ook wel vanuit.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal