Mercedes is al sinds het begin van het hybride tijdperk het te kloppen team. Zes seizoenen op rij werden de Silver Arrows kampioen, maar afgelopen jaar werd duidelijk dat de heerschappij niet meer vanzelfsprekend was. Ondanks een dominante eerste seizoenshelft werd het gat naar de concurrentie toe aan het einde van het seizoen langzaam kleiner. Ferrari en later Red Bull snoepten steeds meer punten af van hun grote concurrent, maar het was niet genoeg om ze van de titel te houden. De verschillen tussen de drie topteams waren aan het einde van het seizoen dan ook relatief klein. James Allison, technisch directeur van Mercedes, vertelt dat het team er daarom voor gekozen heeft om niet op hun lauweren te rusten en de W10 agressief door te ontwikkelen. “We eindigden het seizoen redelijk sterk, waardoor de verleiding groot was om onze auto simpelweg door te ontwikkelen en op dezelfde weg te blijven die we al waren ingeslagen. Uiteindelijk hebben we besloten dat dat niet genoeg zou zijn om onze dominantie door te kunnen zetten.” “We voelen namelijk de adem van onze concurrenten al in onze nek', zo vertelt Allison al doelend op Red Bull en Ferrari, waarvan het Oostenrijkse team aan het einde van 2019 gevaarlijk dichtbij leek te komen. "Zij zijn enorm hongerig en we wisten dat als we niet iets indrukwekkends zouden doen met deze auto, dat ze ons levend op zouden eten”, zo erkent de Brit. “Daarom hebben we besloten om een agressieve auto te ontwikkelen, ondanks het feit dat de regels niet veranderd zijn. We hebben elk onderdeel van de auto opnieuw onder de loep genomen en onszelf uitgedaagd om elk onderdeel te verbeteren", waarvan het DAS-systeem het ultieme voorbeeld is. En dat is zeker gelukt, meent de technische man van Mercedes: “We hebben nu een bolide die mijlenver voorligt op onze vorige, zeker wat betreft downforce. Hopelijk is het een vruchtbare basis om gedurende het seizoen op voort te boorduren”, aldus Allison. Max Verstappen kende een uitstekende testweek in zijn nieuwe Red Bull, maar Mercedes was wederom ijzersterk. En speelde Ferrari verstoppertje of zijn er echt problemen? Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen behandelen dit en nog veel meer in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, die hieronder te luisteren is.
Meest gelezen