Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Canada 2024

Waarom Mercedes meer moet laten zien in de jacht op Red Bull en Verstappen

Mercedes stond er in Canada goed bij en had op momenten misschien zelfs een snellere auto dan Red Bull. Toch mogen er nog niet te veel conclusies worden verbonden aan de opleving van Mercedes, vindt Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365.

Verstappen Russell race Canada
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Canada was vanuit technisch oogpunt misschien niet de interessantste race, zeker niet qua updates, maar wel belangrijk door de zichtbare verbeteringen aan de Red Bull RB20 en de Mercedes W15. Red Bull nam een evolutie van de gepresenteerde achtervleugel in Monaco mee en voerde specifieke aanpassingen door om hem bij het circuit in Canada te laten passen. 

De W15 had dan weer onopvallende wijzigingen aan de stuurstang, die nu parallel ligt aan de onderste draagarm aan de voorkant. De verbeterde balans kan echter niet worden toegeschreven aan deze update, want de nieuwe voorvleugel, geïntroduceerd in Monaco, lijkt een positieve factor te zijn. Een groter deel van de luchtstroom wordt nu naar het centrale deel van de vloer geleid.  

Wel is het essentieel om een zeer nauwkeurig onderscheid te maken tussen de dynamische prestaties van de beide auto's. Ondanks de overwinning van Max Verstappen kon de RB20 niet als de meest gebalanceerde auto worden beschouwd. De problemen met richting en tractie waren duidelijk zichtbaar in de eerste vrije trainingen en werden mede veroorzaakt door de onvoorspelbare weersomstandigheden. De gekozen set-up was uiteindelijk een compromis tussen droge en natte omstandigheden, mét ongebruikelijke rijhoogtes. 

Verstappen slaagde er echter in om de variaties in het dynamische gedrag van zijn auto correct te lezen en zijn rijstijl daarop aan te passen. Daardoor was de auto vooral in de kwalificatie minder onvoorspelbaar en kon hij de tijd van polesitter George Russell evenaren. 

De race

In de race zorgde het tempo van Verstappen ervoor dat de auto, zelfs met een volle brandstoftank, niet aan het lijden was. Wel twijfelde de Nederlandse coureur herhaaldelijk aan de tractie die door de achterwielen werd geleverd. Het leek erop alsof de GP van Canada door de onvoorspelbare weersomstandigheden en de slechte grip van het asfalt geen hele ingewikkelde test was voor Red Bull. Verstappen had zo een voordeel. Dat de auto overigens niet top presteerde, bleek wel uit de enorme problemen van Perez. 

Terugkomend op de W15 van Mercedes, de bolide profiteerde van de afwezigheid van hogesnelheidsbochten in Canada. Zo werden de goede prestaties op bochtige lay-outs bevestigd, maar het lijkt er toch op dat het algemene resultaat en de pole van Russell gerelateerd was aan de karakteristieken van het circuit. De Grand Prix van Spanje wordt beslist een relevante test om die stelling te verifiëren.

Bekijk hieronder een tekening van de achtervleugel van de RB20 in Canada! 

			© Paolo Filisetti/RacingNews365
	© Paolo Filisetti/RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'