Recent meldde Auto, Motor und Sport dat Red Bull, net als Ferrari en Audi, Renault-medewerkers een aanbieding had gedaan om over te stappen naar het team. Alpine besloot om het Renault-motorproject stop te zetten aan het einde van 2025, met als gevolg dat engineers worden overgeheveld naar andere afdelingen. Zo is het Franse merk als fabrieksteam actief in het WEC (Alpine) en de rallysport (Dacia) en gaan er geen banen verloren.
Dat was echter de claim vanuit Alpine. Het weerhield de concurrentie er namelijk niet van om engineers te polsen voor een overstap. Ferrari zou al tientallen sollicitatiegesprekken hebben gevoerd met Renault-medewerkers, terwijl Red Bull sowieso zeer actief is op de 'transfermarkt'. Het team van Max Verstappen verschijnt vanaf 2026, wanneer de reglementen op de schop gaan, voor het eerst met een eigen motor aan de start.
En dat is geen klein project, mede omdat Red Bull alle kennis over motoren bij andere teams moest weghalen. Het team uit Milton Keynes was altijd een klantenteam van Renault en Honda, maar waagt zich nu zelf aan de bouw van een kwalitatief sterke motor. Om het project een stimulans te geven, nam Red Bull al veel medewerkers van Honda over toen het Japanse merk aan het einde van 2021 'officieel' uit de Formule 1 verdween. Honda bleef op de achtergrond steun verlenen, maar die motor mag niet verder ontwikkeld worden. In de Formule 1 is er sprake van een zogenaamde engine freeze tot en met 2025.
Anderen bekeken ook:
Ford
De Honda-kennis was echter nog niet genoeg. Red Bull ging een samenwerking aan met Ford, dat meehelpt met de ontwikkeling van het elektrische component. Ongeveer de helft van het vermogen van de 2026-motor komt voort uit de batterij, waar Ford dus een hoofdrol in speelt. De Amerikaanse gigant deelt veel kennis met Red Bull om de engineers te helpen.
Verder kwam Christian Horner bij Channel 4 nog met een duidelijke claim over het project. "Gedurende de laatste twaalf maanden hebben we rond de 250 mensen aangenomen voor ons motorproject. Er wordt niet gesproken over de 200 werknemers die we bij Mercedes hebben weggekocht."
Red Bull heeft dus ook bij Mercedes geshopt. Je kan het slechter treffen, aangezien Mercedes in 2014 met een raket van een hybridemotor aan de start verscheen en het merk lange tijd voorop liep qua kennis op het gebied van de elektromotor, óók voor straatauto's.
Dat Red Bull nu bij Renault-medewerkers aanklopt, is dan ook geen verrassing. In de Formule 1 is het vrij ingewikkeld om een sterk technisch team rond te krijgen, vooral in de breedte. Elke engineer is welkom en hoewel Renault de afgelopen jaren niet succesvol was met de motor, lopen daar ook flink wat knappe koppen rond. Vooral het gerommel in het management was de afgelopen jaren een groot probleem bij Renault.
Leegloop?
Al met al kijkt Red Bull druk om zich heen om de motorafdeling een boost te geven en zo hopelijk meteen sterk te presteren in 2026. Dat staat in dit geval los van de recente leegloop bij het team, omdat Red Bull het vertrek van topontwerper Adrian Newey, sportief directeur Jonathan Wheatley en hoofdstrateeg Will Courtenay grotendeels intern probeert op te lossen.
Het gaat vooral om kennis vergaren. Red Bull weet dat op korte termijn het een pittige uitdaging is om op het niveau van gerenommeerde autofabrikanten als Mercedes en Ferrari te acteren, maar hoopt het desondanks voor elkaar te krijgen door knappe koppen bij andere fabrikanten weg te halen. Het is een cruciale stap in het proces om in 2026 met een eigen motor om de wereldtitel te strijden.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!