De titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton ging in 2021 door tot aan de allerlaatste race van het Formule 1-seizoen. Mercedes maakte ineens enorme stappen, vooral qua motorvermogen, waardoor Red Bull door moest ontwikkelen tot erg laat in het jaar. De focus werd dus later dan een aantal concurrenten verlegd naar 2022. Toch leidt de Oostenrijkse renstal bij het ingaan van de zomerstop beide wereldkampioenschappen. Verstappen staat in de stand ruim 80 punten voor op Ferrari-coureur Charles Leclerc en de voorsprong bij de constructeurs is bijna 100 punten in het voordeel van Red Bull. Adviseur Helmut Marko maakte zich geen zorgen over de projecten van Red Bull. "Vorig jaar schreven velen dat we in 2022 een of twee seconden achter zouden liggen", laat hij optekenen bij Motorsport-Total . "Dit omdat we gedwongen waren het chassis tot aan de laatste race door te ontwikkelen, om zo maar enige kans te maken tegen de 'Brazilië-motor' van Hamilton." Het project van 2022 kwam echter niet in gevaar, zo blijkt wel uit de WK-stand.
Marko bedankt de boekhouder van Red Bull
Waarom ging de transitie van 2021 naar 2022 zo goed voor Red Bull? Marko legt uit: "We hebben een solide team en weinig verloop (qua werknemers, red.). Het gebeurt wel eens dat iemand vertrekt, maar er is binnen onze aerodynamica-afdeling niet iets groots veranderd." Dit is volgens hem zeer belangrijk binnen het team. De juiste mensen op de juiste plaats, zonder al te veel verandering. "Het feit dat we zo'n solide en gepassioneerde groep hebben, maakte het mogelijk", aldus Marko, die nog één werknemer in het specifiek looft: "Onze boekhouder, vanwege het feit dat hij op deze manier omgaat met het budgetplafond."
Meest gelezen