Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun

F1-stand

  • 1 VER 131
  • 2 HAM 119
  • 3 PER 84
VT1 vr 25 jun
VT2 vr 25 jun
VT3 za 26 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Stiermarken
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Carlos Sainz

Waarom Sainz zich dit jaar het best aanpast aan zijn nieuwe team

In aanloop naar het seizoen maakte een handje vol coureurs de overstap naar een nieuw team. Lastig, want de testtijd was dit jaar minimaal. Velen worstelden de eerste races dan ook met hun nieuwe materiaal, maar Carlos Sainz had bij Ferrari vrijwel meteen de pace te pakken. Hij legt uit waarom.

Carlos Sainz begon dit jaar aan zijn zevende seizoen in de Formule 1. Dat deed hij bij Ferrari, het vierde team waar hij in zijn loopbaan voor rijdt. Hij begon aan de zijde van Max Verstappen in 2015 bij Toro Rosso, waarna hij in de jaren daarna rondtoerde bij Renault en McLaren alvorens hij uiteindelijk de overstap zou maken naar de Scuderia.

Daar had hij de smaak dit voorjaar al snel te pakken, en dat terwijl hij vergeleken met de vorige seizoenen maar heel weinig tijd heeft gehad om aan zijn bolide te wennen. Drie testdagen (anderhalf per coureur) werden er in 2021 afgewerkt, in tegenstelling tot zes vorig jaar en minstens acht in de jaren daarvoor. Het feit dat het alweer zijn vierde team is uit zijn loopbaan, heeft volgens Sainz geholpen bij het wennen aan de Ferrari SF21, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365.

"Toen ik van Toro Rosso de overstap maakte naar Renault, dacht ik dat het misschien een uitzondering zou zijn dat die wagens zo verschillend waren. Toen ik echter van Renault de overstap maakte naar McLaren was het weer een compleet andere auto, net als ik dit jaar bij Ferrari ook weer in een totaal andere bolide rijd dan vorig jaar."

Daardoor is hij als het ware getraind in het wennen aan een nieuwe bolide. "Het heeft mijn ogen geopend voor hoe anders het kan zijn bij verschillende teams en hoe je je daar aan moet aanpassen. Doordat ik in zes jaar vier verschillende teams heb gehad, zal ik daar misschien beter in getraind zijn", aldus Sainz.

"Toch zit het 'm ook in de details", vervolgt de Spanjaard. "Toen ik bij Renault kwam, had ik meteen de snelheid te pakken. Die laatste twee tienden eruit weten te persen, door je rijstijl aan te passen en allerlei dingen te tweaken, die kwam ik echter nog tekort. Bij McLaren en nu bij Ferrari is dat ook zo. Al die verschillende set-up opties die je tot je beschikking hebt en hoe je die moet gebruiken, daar heb je waarschijnlijk jaren aan ervaring voor nodig in dezelfde auto om te weten hoe die precies werken op elk circuit."

Er zit dus nog meer in het vat, maar comfortabel met de Ferrari-bolide is hij al wel. Hij heeft dan ook vele uren doorgebracht in de fabriek om alles tot in de details te kunnen verbeteren. "Ik breng veel tijd door in de fabriek, om zo elk detail van de wagen uit te vogelen, om te snappen hoe ik de wagen moet besturen."

"Ook om te weten hoe Leclerc zo goed kan zijn in de kwalificatie", vervolgt hij. "En om te begrijpen hoe ik dat ook kan zijn. Daar probeer ik van te leren. Formule 1-bolides zijn tegenwoordig heel complex en je moet echt tijd investeren om ze helemaal te snappen. Tegelijkertijd moet je het wel in je hebben om je aan te passen, want anders is het onmogelijk."

"Ik moet dus nog steeds mijn stijl aanpassen", gaat hij tot slot verder. "Ik moet daar open voor staan, dat wat ik deed bij McLaren waarschijnlijk niet werkt bij Ferrari. Ik moet waarschijnlijk een paar technieken veranderen, dus het is allemaal vrij lastig."

Veel om over na te praten in de RacingNews365-podcast na de spectaculaire Grand Prix van Azerbeidzjan. Die bizarre klapband van Max Verstappen, de blunder van Lewis Hamilton, het falende Mercedes en natuurlijk het ijzersterke Red Bull. Volgens Tom Coronel kan dat maar één ding betekenen: Verstappen koerst af op de wereldtitel.

2 reacties

    x
    Breaking Succes voor Mercedes in strijd met Red Bull: FIA past pitstopregels aan