Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen en Norris geen straffen kregen voor pitlane-incident

Het was eigenlijk het enige moment met een zekere mate van sensatie tijdens de Formule 1 Grand Prix van Japan: het pitstopincident tussen Max Verstappen en Lando Norris. De wedstrijdleiding keek er heel kort naar. Het was snel duidelijk dat er geen sancties hoefden te volgen. Waarom niet?

Verstappen Norris pitlane Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In een verder gezapige Formule 1 Grand Prix van Japan schoof het F1-publiek op één moment richting het puntje van de stoel. McLaren leverde op hetzelfde moment een betere pitstop af dan Red Bull, waardoor Max Verstappen en Lando Norris zij aan zij richting de uitgang van de pitstraat reden. Verstappen reed in de fastlane, Norris rechts van hem in het verlengde van de working lane. Het zijn belangrijke begrippen om te onthouden.

Verstappen had het gelijk aan zijn kant om stoïcijns zijn lijn te houden, Norris had het gelijk aan zijn kant door in ieder geval iets te proberen, want ook hij wist dat dit waarschijnlijk de enige kans zou zijn in de race om naast Verstappen te komen. Hij reed echter zijn eigen fuik in, want het asfalt hield op en ging over in gras. Natúúrlijk riep hij dat hij op het gras werd geduwd, het was een laatste strohalm die nooit voldoende houvast zou bieden.

Bovenstaande is een lezing uit de losse pols, maar wat zeggen de reglementen? Welnu, de coureur in de fastlane heeft altijd voorrang op de coureur in de working lane, zo stelt paragraaf 5b van hoofdstuk IV uit Appendix L van de International Sporting Code: 

Cars in the fast lane have priority over those re-joining from the working lane. Once a car has left its garage or pit stop position it should blend into the fast lane as soon as it is safe to do so, and without unnecessarily impeding cars which are already in the fast lane.

Twee paragrafen later (5d) staat tevens beschreven dat inhalen in de pitstraat enkel in uitzonderlijke gevallen is toegestaan, uitzonderingen die niet op dit scenario van toepassingen waren.

Cars in either the fast lane or working lane may not overtake other cars in the fast lane except in exceptional circumstances e.g., a slow car with an obvious mechanical problem, a stopped car, an obstacle.

Unsafe release?

Bij velen speelde na het zien van de beelden nog de vraag of McLaren niet berispt had moeten worden voor een unsafe release, maar ook met dat vraagstuk maakt de International Sporting Code korte metten in de paragrafen 5f en 5g.

Cars must not be released from a garage or pit stop position in a way that could endanger or unnecessarily impede pit lane personnel or another driver. Equipment or tyres may not be left in the pit lane in a manner that would endanger or unnecessarily impede pit lane personnel or another car.

Cars may not be released from a garage or pit stop position in an unsafe condition.

Norris bracht op geen enkel moment Verstappen of crewleden van andere teams in gevaar, waarbij het natuurlijk hielp dat McLaren het team was dat als laatste in de pitstraat gestationeerd was. Norris was nooit plan naar de fastlane te sturen, waardoor Verstappen ook nooit uitwijkende manoeuvren uit heeft hoeven voeren. Niet voor niks deden na afloop beide coureurs het ook af met het inmiddels beroemde gebbetje over 'grasmaaien'.

Ook interessant:

Niet verwacht, wel gekomen. De eerste overwinning voor Max Verstappen en Red Bull in 2025 is een feit! Men sleepte het succes op formidabele wijze binnen, maar wat zegt het over de rest van 2025? Alles? Veel? Niks?

Praat mee!

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"