Pirelli gaf voor aanvang van de race aan dat een éénstopper op papier de snelste route naar de finish was. Een tweestopper kon ook, maar dan toch wel met twee keer medium en één keer hard. Red Bull had voor Max Verstappen echter een afwijkende strategie op het oog. Een tweestopper, waarbij twee keer de hardste compound werd aangesproken. Daar leek men vanaf het vroegste begin van het weekend op in te zetten, aangezien ze aan de kant van Verstappen de witte banden tot aan de race volledig links liet liggen.
Die keuze maakte dat Verstappen als eerste van de toppers naar binnen ging, iets wat we dit seizoen zelden zien. Hij gaf daarbij track position op, een risicootje dus: "Dietrich Mateschitz heeft ons altijd het volgende op het hart gedrukt: 'zonder risico's, geen plezier'. Maar ten opzichte van vorig jaar waren de banden allemaal een slag zachter en toen was het al marginaal", zo vertelt Horner in gesprek met Sky Sports F1.
"Daarom gingen we voor twee stints op harde banden. We gingen maar gewoon voor die tweestopper om te zien of dat kon werken, ook als dat betekende dat we track position verloren. We dachten echter dat we de pace hadden om terug te komen en dat die strategie juist heel competitief kon zijn, maar de kans om dat te laten zien werd tenietgedaan door de rode vlag."
En toen werd het nog even billen knijpen voor Red Bull. Want wat als Ferrari voor de herstart de medium banden onder de auto's zou hebben gelegd? Dan was Verstappen kwetsbaar geweest in de run naar de eerste bocht: "Ik was opgelucht en verbaasd toen ze voor de harde banden bleken te gaan."
Anderen bekeken ook:
Verstappen en Marko balen licht van rode vlag
Verstappen zelf had graag laten zien wat hij waard was geweest op die harde banden. Ja, die sprak hij uiteindelijk aan na de rode vlag, maar van een strategische meesterzet kon toen al geen sprake meer zijn, aangezien iedereen van banden kon wisselen.
Voor de Nederlander was een goede start, die hij daadwerkelijk maakte, van cruciaal belang: "Het gaf die extra paar seconden die nodig waren om die tweestopper er echt goed uit te laten zien", aldus de drievoudig wereldkampioen Formule 1 wereldkampioen tegenover onder ander RacingNews365.
"Het was hier lastig om de banden te managen, maar ik had een goede pace te pakken. Toen besloten we om eerder te stoppen, waarna ik op de harde banden het gat voor een groot deel weer dicht wist te rijden. Het zou interessant zijn geweest om te zien hoeveel sneller ik had kunnen zijn op weer een nieuwe set harde banden. De strategie zag er op papier geweldig uit, maar de rode vlag maakte dat we alles in de prullenbak konden gooien en overnieuw moesten beginnen."
Helmut Marko deelt in gesprek met Sky Deutschland het sentiment van Verstappen dat het jammer is dat men niet heeft kunnen laten zien hoe die tweestopper had kunnen en moeten werken: "Dan hadden we nóg soevereiner gewonnen en met nóg grotere marges."
Ook interessant:
Verstappen en Perez geven Red Bull ieder op eigen wijze vleugels
De Grand Prix van Mexico was er weer één waar genoeg in zat. Blunders, verrassingen, crashes... Genoeg om over na te praten dus in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!