Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen zoveel tijd verloor door de schade aan zijn vloer

Max Verstappen wist vanwege zware schade aan zijn bolide niet verder te komen dan de zevende plek in Silverstone. Technisch RN365-analist Paolo Filisetti vertelt hoe erg de schade aan de bolide van Verstappen mogelijk is geweest.

Max Verstappen had net de leiding veroverd tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië toen het voor hem helemaal misging in de dertiende ronde van de race. Door een brokstuk van een AlphaTauri-bolide liep zijn auto veel schade op. Het was de vloer van de RB18 die het grote slachtoffer was. We konden op het oog niet zien hoe erg de schade was aan de Red Bull-bolide van de regerend wereldkampioen, omdat het de vloer betrof. Aangezien het de achterkant van de vloer was die beschadigd raakte en de schade het gedrag van de bolide negatief beïnvloedde, betekent dat echter dat het serieuze schade was.

Meerdere factoren

Als een onderdeel van de vloer afbreekt, dan zorgt dat er vaak voor dat het gedrag van de bolide op een negatieve manier wordt beïnvloed. Hoe erg de invloed van de schade is, hangt echter af van een aantal verschillende parameters. Het hangt er niet alleen vanaf hoe zwaar de schade is, maar ook waar op de vloer de schade is aangebracht. We kunnen aannemen dat de schade waar Verstappen mee te maken kreeg was toegebracht aan een van de zogeheten Venturi-kanalen kort voor de achteras van de RB18. Deze tunnels onder de vloer van de huidige bolides genereren met behulp van het zogeheten ground effect het grootste deel van de downforce van een F1-bolide.

30 'punten' aan aerodynamica verloren

Dit gebied van de vloer is aerodynamisch gezien enorm gevoelig, omdat het dus de plek is waar de meeste aerodynamische load wordt gegenereerd. Op dit punt van de 2022-bolides liggen de wagens namelijk het dichtst op de grond, waardoor het zorgt voor veel downforce. Op het moment dat het desbetreffende deel van de vloer beschadigt raakt, kunnen er tot wel 30 'punten' aan aerodynamica verloren gaan. Dat staat gelijk aan meer dan een seconde aan verlies in performance per ronde. De schade bij Verstappen was dan ook duidelijk aanzienlijk, aangezien hij zelfs de rondetijden van Lando Norris en Fernando Alonso niet kon evenaren. Door schade aan een van de Venturi-kanalen kunnen de luchtstromen plotseling erg turbulent worden. Het ground effect, waarmee de F1-bolide aan de grond wordt gezogen en wat er voor zorgt dat deze sneller door de bochten gaat, wordt in dat geval drastisch verminderd.

Schade aan één kant

Het feit dat er slechts aan een kant van de vloer een Venturi-kanaal was beschadigd, was te merken aan Verstappen. Hij had namelijk het gevoel dat er maar aan één kant van zijn bolide iets mis was. Max dacht eerst zelfs dat hij een lekke band had, omdat zijn RB18 aan één zijde instabiel aanvoelde bij het sturen. Ook al zullen we waarschijnlijk nooit precies weten hoeveel performance Verstappen precies verloor door de schade aan zijn bolide, het moge duidelijk zijn dat de opgelopen schade al snel voor een kettingreactie kan zorgen. Niet alleen de stabiliteit, maar ook de bandenslijtage kan negatief worden beïnvloed door de onbalans tussen de twee zijden van de Red Bull-bolide. Al met al een knappe prestatie van Verstappen om met zijn gehavende bolide in de slotfase de andere coureurs achter zich te houden.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel