Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
04 d 06:39:10
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Wache pareert 'oplossing' Red Bull-probleem: "Denk niet dat Verstappen daar blij van wordt"

Red Bull-technisch kopstuk Pierre Wache erkent dat de huidige bolide van het team, de RB21, het team voor de nodige hoofdbrekens stelt. Eén probleem is dat maar één coureur er mee overweg kan, mits de afstelling klopt, te weten Max Verstappen. Waar moeten de oplossingen gevonden worden? Wache praat erover in een exclusief interview met RacingNews365.

Verstappen Hadjar
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De huidige situatie bij Red Bull, waarbij slechts één coureur optimaal presteert in de auto, zorgt voor hoofdbrekens bij de technische afdeling van Red Bull, in eerste instantie ingegeven door een verkeerde ontwikkelafslag. Het team merkt op dat Max Verstappen beter in staat is om om de problemen heen te rijden, maar dat betekent niet dat men Tsunoda aan zijn lot over wil laten.

Wache erkent de complexiteit van de uitdaging die daar het directe gevolg van is: "Het is moeilijk, dat zeker. Als een team, waarvan iedereen hier deel uitmaakt, worden we beloond om voor onze prestaties in het constructeurskampioenschap", zo vertelt de openhartige Fransman in een exclusief vraaggesprek met RacingNews365 in Spanje.

"Het is voor ons dus heel belangrijk dat een tweede coureur ook goed kan presteren en het is dan ook ons doel om een bolide te maken die voor twee coureurs goed werkt", vervolgt hij. "Het is dan ook belangrijk om goede feedback te krijgen van twee coureurs."

Die feedback heeft er nog niet toe geleid dat in dit geval Tsunoda aanzienlijk beter is gaan presteren. Het feit dat Sergio Perez en Liam Lawson tegen hetzelfde aan liepen, onderstreept dat het een hardnekkig probleem betreft. Dat geeft ook Wache ruiterlijk toe.

"Voor nu lukt het niet om met twee coureurs te presteren en moeten we Yuki zo goed mogelijk proberen te helpen. Dat hebben we ook in het verleden gedaan, maar toch zijn we er niet in geslaagd om het met Checo en Lawson het voor elkaar te krijgen. Nu proberen we het dus met Yuki, maar (met name, red.) de kwalificaties blijven gewoon lastig."

Ligt de oplossing bij Racing Bulls?

De sterke prestaties van VCARB dit seizoen roepen vragen op over mogelijke lessen voor Red Bull. Immers, waar de RB21 gekenmerkt wordt door bepaalde nukken lijkt de Racing Bulls VCARB 02 een veel makkelijker te temmen 'stier' dan die van het grotere zusterteam. Is 1 + 1 dan niet gewoon 2? 

Technisch directeur Pierre Wache blijft echter voorzichtig met het overnemen van bepaalde aspecten van hun concept. "Nou ja, ik weet niet zeker of we een VCARB willen creëren. Ja natuurlijk kun je ook van die auto bepaalde lessen leren, maar ik denk niet dat Verstappen er vrolijk van wordt als we hem een VCARB-bolide geven."

En dus blijft Red Bull in een zekere spagaat hangen: "Ja, we moeten ons verbeteren en zorgen dat de bolide eenvoudiger wordt om te besturen, maar tegelijkertijd mag dit niet ten koste gaan van de performance van de bolide, aldus Wache, die tot aangeeft het gedachtegoed van Racing Bulls niet helemáál links te willen laten liggen.

"Wat we kunnen leren van de VCARB, is hun racepace en hoe ze omgaan met de bandenslijtage."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Hugh Nique

    Misschien is het een idee om die Pierre Waché eens te vervangen. Sinds hij het 'alleen' doet lijkt het nergens op bij Red Bull.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Broodkogel

      Het lijkt net of hij zijn eigen creatie niet begrijpt. Dan ben je toch wel iets van een onbenul.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Monic Armiento-Hissink

      Zou dat niet komen doordat het plafond bereikt is en de basis door Newey gelegd is die de boel in de steek gelaten heeft omdat hij geen uitdaging meer had en vond dat het team het wel zonder hem kon? Wache is echt geen pannenkoek anders zou Ferrari niet al verschillende keren geprobeerd hebben om hem los te weken van RB. De huidige technische regels zijn blijkbaar niet zo gemakkelijk en hebben een plafond. Mercedes kreeg het ook niet voor elkaar net zo min als AM die in eerste instantie mee leken te kunnen doen met RB. Ferrari heeft ook moeite om de regels te begrijpen. Daarbij heeft Newey al vanaf 2018 niet meer de dagelijkse leiding gehad. hij heeft ook een stem gehad in het samenstellen van het team dus als Wache er niks van zou kunnen dan betekent dat dat Newey een verkeerde inschatting heeft gemaakt.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

    BeyondtheEpex

    Goed om te lezen dat Red Bull eindelijk echt werk maakt van een auto die voor twee coureurs werkbaar is. Het is al langer duidelijk dat de Red Bull ontwerpen extreem op het randje zitten qua afstelling, en dat alleen Verstappen daar het maximale uithaalt. Maar als team heb je natuurlijk niets aan één coureur die alles moet opvangen, zeker niet met het oog op het constructeurskampioenschap. Misschien is het ook gewoon wijs om 2025 deels te gebruiken als testjaar richting 2026. Als dat betekent dat je nu even wat opgeeft voor een veel sterkere, stabielere basis straks onder het nieuwe reglement, dan is dat misschien een investering waard.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hamil_Ton

    Misschien zou het een goed idee zijn om Verstappen een FP1 in de VCARB-bolide te laten rijden, dan te kijken wat het verschil is en hoe snel hij met die auto is.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_km.png

      Formula1fan

      Er mag onderling natuurlijk gewisseld worden binnen RB en Vicarb van coureur. Het lijkt me helemaal geen slecht idee om Max een keer in te laten stappen in de Vicarb, of dat nu tijdens een VT is of een testdag. Enerzijds ben ik benieuwd naar de ware potentie van de Vicarb, en wellicht kan hij er specifieke zaken uithalen die voor verbetering bij de RB kunnen zorgen. Maar er zijn genoeg knappe koppen bij beide teams, en er zal vast een goede reden zijn waarom dit nog niet gebeurt is.

x
Verstappen Voortreffelijke revanche Verstappen en Red Bull voorspeld: "Dat wordt de headline van het weekend"