De FIA besloot, in tegenstelling tot wat eerder werd verondersteld, om de vleugeltests met betrekking tot flexibiliteit verder aan te scherpen. In plaats van 15mm mogen ze nu nog maar 10mm doorbuigen. Nieuwe statistische tests moeten erop toezien dat aan die richtlijnen voldaan wordt.
Het bestuursorgaan kondigde aan dat die nieuwe richtlijnen vanaf de openingsrace in Melbourne ingaan met betrekking tot de achtervleugels, waarna de verdere beperkingen ook gelden voor de voorvleugels vanaf de GP van Spanje, de negende ronde van het wereldkampioenschap. De introductie in twee fasen heeft ermee te maken dat de FIA ervan uit gaat dat de achtervleugels in de eerste versies voor 2025 reeds aan de nieuwe eisen voldoen.
Het fenomeen flexibele vleugels speelde altijd al meer aan de voorzijde van de auto, dus door het uitstellen van de nieuwe regels krijgen de teams de kans om aan de eerste GP's deel te nemen zonder ingrijpende veranderingen. Nu kunnen de gewenste aanpassingen mee worden genomen in reeds geplande updatepakketten.
Online werd direct volop gesuggereerd dat de kaarten door de veranderingen door de teams onderling opnieuw geschud zouden worden, waarbij enkele teams veel zwaarder zouden worden getroffen dan anderen, maar dat lijkt in het geheel niet het geval te zijn.
Allereerst zijn de suggesties dat McLaren de FIA gepush zou hebben dit soort maatregelen te nemen, ongegrond en volstrekt onlogisch. McLaren immers was in 2024 het team dat er als beste in slaagde de functionele toepassingen van flexwings in te zetten, in ieder geval gedurende het grootste deel van de zomerperiode.
Voor de suggestie dat men Red Bul af wilde remmen met de nieuwe regels is ook geen bewijs te vinden. Red Bull, net als Ferrari, sloeg pas heel laat in het vorige seizoen het pad van flexwings in en dus zet men het project met hetzelfde gemak weer in de ijskast. Het kan niet anders of het concept van de Red Bull is veel minder om het eventuele effect van flexwings heen gebouwd.
Bovendien gaven teamleden van de formatie uit Milton Keynes steeds als het over TD018 ging aan dat het sowieso nooit een 'game changer' zou zijn. Het zou geen nieuwe hoofdbrekens teweeg brengen voor het nieuws seizoen.
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!