Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Wintertest Formule 1

Wat is toch die groene verf op F1-auto's tijdens testdagen?

Met de testdagen voor de deur vliegen er de komende dagen weer een aantal termen om je oren die je misschien wel bekend klinken, maar waar je de betekenis niet helemaal van kent. Want wat doet flow-vis verf bijvoorbeeld en waarom gebruiken de teams het?

Flow-vis McLaren
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nu de onthullingen van de nieuwe F1-bolides achter de rug zijn, staan de F1 testdagen voor de deur. Tijdens de opening van het seizoen zien we alle tien de bolides voor het eerst tezamen in actie op de baan. Dat gebeurt in Bahrein. De testdagen vormen voor de teams de mogelijkheid om de nieuwe bolide helemaal te ontdekken. Daar zijn verschillende trucjes voor.

Op woensdag zullen de F1-bolides er in Bahrein waarschijnlijk weer net wat anders uitzien dan bij de launches het geval was. De teams houden het liefste zoveel mogelijk geheim en maken de andere teams niks wijzer dan nodig is. Voor de teams zelf zijn de testdagen ook spannend, want daar kom je te weten of de nieuwe auto werkt zoals die in de windtunnel en op de simulator is ontwikkeld.

Artikel gaat hieronder verder.

Wat is flow-vis verf in F1?

Een van de hulpmiddelen die F1-teams tijdens de testdagen gebruiken, is de groene of soms gele felgekleurde flow-vis verf. Het is een van de tools die de F1-teams inzetten om de juiste aerodynamische balans te vinden in de auto. Maar hoe werkt die flow-vis verf precies?

Het goedje bestaat uit fluorescerend poeder, gemengd met olie, vaak is dat paraffine. Op de Formule 1-auto's wordt een laag aangebracht op de onderdelen waarvan je het effect op de luchtstroom in beeld wil brengen. Wanneer de auto's op het circuit rijden en de wind komt op de auto's te staan, dan loopt de verf naar achteren toe als die wind met hoge snelheid over de auto's heen blaast.

De verf volgt daarbij het pad dat de lucht ook kiest en zo worden de luchtstromen als het ware gevisualiseerd. Dan is het voor de teams te hopen dat de lucht het pad kiest zoals de teams dat tijdens de winter ook hebben bedacht. De verf laat dus duidelijk zien wat er gebeurt op het moment dat de lucht de auto raakt. Aerodynamici kunnen op die manier een beter inzicht krijgen van de (werking van) de aerodynamica en eventuele inconsistenties spotten.

Flow-vis verf heeft nog een klein nadeeltje. Wanneer de auto terug de pitbox in rijdt, dan is er iemand de klos die de auto schoon moet maken. Dat kan nogal een tijdrovend klusje zijn, want als de verf over de hele auto is gegaan, dan ben je er wel een tijdje zoet mee om de auto weer pico bello af te leveren.

			© XPBimages
	© XPBimages

Formule 1 wintertest Bahrein 2024 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China