Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Wat was er gebeurd als Verstappen gespind was achter de safety car?

Max Verstappen liet iedereen even schrikken tijdens de herstart van de Grand Prix van Emilia-Romagna. De Nederlander mocht het veld op gang brengen maar spinde bijna. Zelfs als dat was gebeurd, dan was hij volgens wedstrijdleider Michael Masi zijn leiding niet kwijtgeraakt.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Het hart van Christian Horner, Helmut Marko en alle anderen in Red Bull-kleding stond even stil kort voor de herstart van de race in Imola. Max Verstappen, die aan de leiding lag, verloor in een poging zijn banden op te warmen net niet de controle over zijn Red Bull-bolide.

De Nederlander stond bijna omgekeerd, maar wist toch wist hij zijn wagen uiteindelijk recht te houden. Een foutje dus van Verstappen, waarna het even leek alsof deze hem duur zou kunnen komen te staan. Echter, zelfs als hij was gespind, dan was er niets aan de hand geweest.

Het was niet de eerste keer dat we fouten zagen van coureurs, terwijl de race helemaal niet bezig was maar geneutraliseerd was. Zo ging Sergio Perez de baan af toen aan het begin van de race de safety car het veld leidde, terwijl Kimi Raikkonen kort voor Verstappens uitstapje ook een fout maakte.

Perez verloor twee posities, maar veroverde deze nog achter de safety car meteen terug. Het resultaat: een tien seconden stop and go straf, want als je tijdens een safety car periode plekken verliest door een eigen fout, dan mag je deze niet meer terug nemen.

Anders was het voor Raikkonen, die weliswaar achter de safety car, maar in de ronde voor de herstart, plekken verloor. In tegenstelling tot Perez nam hij zijn verlies en nam hij de verloren plek niet terug in. Het resultaat: een tien seconden stop and go straf, die na de race om wordt gezet tot een straf van dertig seconden.

We horen jullie hersenen kraken. Ze deden het tegenovergestelde, maar kregen wel beide een straf? Het verschil zit 'm in de 'soort' ronde die het was. Het uitstapje van Perez vond plaats achter de safety car tijdens een 'normale' raceronde, terwijl de Alfa Romeo-coureur technisch gezien tijdens een formatieronde van de baan gleed. De regels in de twee verschillende situaties zijn anders.

Daarom was Verstappen ook bij een spin zijn positie niet kwijtgeraakt. Tijdens zo'n formatieronde mag je namelijk je positie terug in nemen, al moet dat wel voor de 'eerste safety car lijn' gebeuren. Als dat niet lukt, dan moet een coureur de pitstraat in en moet hij de race vanuit de pitstraat aanvangen. Raikkonen deed dat bijvoorbeeld niet, en kreeg daarom zijn straf.

In Imola ligt die safety car lijn ter hoogte van de ingang van de pitstraat, dus Verstappen had nog een paar honderd meter gehad om zijn eerste plaats terug te 'veroveren'. Als het pas daarna was gebeurd, dan was Verstappen waarschijnlijk het haasje geweest.

Wedstrijdleider Michael Masi bevestigt dit in gesprek met onder meer RacingNews365. "Na een hervatting achter de safetycar wordt de ronde gezien als een raceronde, maar wel met de regels van een formatieronde. Als een auto zijn positie verliest, dan mag hij net als tijdens een formatieronde zijn plaats veroveren. Zo staat het in de reglementen."

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Emilia-Romagna 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Emilia-Romagna, direct vanaf Imola.

17 reacties

    x