Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat was er gebeurd als Verstappen gespind was achter de safety car?

Max Verstappen liet iedereen even schrikken tijdens de herstart van de Grand Prix van Emilia-Romagna. De Nederlander mocht het veld op gang brengen maar spinde bijna. Zelfs als dat was gebeurd, dan was hij volgens wedstrijdleider Michael Masi zijn leiding niet kwijtgeraakt.

Het hart van Christian Horner, Helmut Marko en alle anderen in Red Bull-kleding stond even stil kort voor de herstart van de race in Imola. Max Verstappen, die aan de leiding lag, verloor in een poging zijn banden op te warmen net niet de controle over zijn Red Bull-bolide. De Nederlander stond bijna omgekeerd, maar wist toch wist hij zijn wagen uiteindelijk recht te houden. Een foutje dus van Verstappen, waarna het even leek alsof deze hem duur zou kunnen komen te staan. Echter, zelfs als hij was gespind, dan was er niets aan de hand geweest. Het was niet de eerste keer dat we fouten zagen van coureurs, terwijl de race helemaal niet bezig was maar geneutraliseerd was. Zo ging Sergio Perez de baan af toen aan het begin van de race de safety car het veld leidde, terwijl Kimi Raikkonen kort voor Verstappens uitstapje ook een fout maakte. Perez verloor twee posities, maar veroverde deze nog achter de safety car meteen terug. Het resultaat: een tien seconden stop and go straf, want als je tijdens een safety car periode plekken verliest door een eigen fout, dan mag je deze niet meer terug nemen. Anders was het voor Raikkonen, die weliswaar achter de safety car, maar in de ronde voor de herstart, plekken verloor. In tegenstelling tot Perez nam hij zijn verlies en nam hij de verloren plek niet terug in. Het resultaat: een tien seconden stop and go straf, die na de race om wordt gezet tot een straf van dertig seconden. We horen jullie hersenen kraken. Ze deden het tegenovergestelde, maar kregen wel beide een straf? Het verschil zit 'm in de 'soort' ronde die het was. Het uitstapje van Perez vond plaats achter de safety car tijdens een 'normale' raceronde, terwijl de Alfa Romeo-coureur technisch gezien tijdens een formatieronde van de baan gleed. De regels in de twee verschillende situaties zijn anders. Daarom was Verstappen ook bij een spin zijn positie niet kwijtgeraakt. Tijdens zo'n formatieronde mag je namelijk je positie terug in nemen, al moet dat wel voor de 'eerste safety car lijn' gebeuren. Als dat niet lukt, dan moet een coureur de pitstraat in en moet hij de race vanuit de pitstraat aanvangen. Raikkonen deed dat bijvoorbeeld niet, en kreeg daarom zijn straf. In Imola ligt die safety car lijn ter hoogte van de ingang van de pitstraat, dus Verstappen had nog een paar honderd meter gehad om zijn eerste plaats terug te 'veroveren'. Als het pas daarna was gebeurd, dan was Verstappen waarschijnlijk het haasje geweest. Wedstrijdleider Michael Masi bevestigt dit in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Na een hervatting achter de safetycar wordt de ronde gezien als een raceronde, maar wel met de regels van een formatieronde. Als een auto zijn positie verliest, dan mag hij net als tijdens een formatieronde zijn plaats veroveren. Zo staat het in de reglementen."

1383790146487681029

Oef! Opgelucht ademhalen voor Red Bull Racing: Verstappen maakt een klein slippertje maar weet het te herstellen! #ZiggoSportF1 #F1 #ImolaGP pic.twitter.com/QTZ4Id5vqd — Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) April 18, 2021

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal