Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Haas F1 Team

Wie is de nieuwe teambaas van Haas F1?

Het nieuws kwam toch redelijk als donderslag bij heldere hemel. Guenther Steiner maakt bij Haas F1 als teambaas plaats voor Ayao Komatsu. Maar wie is deze ervaren Japanner?

Ayao Komatsu
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het persbericht van Haas F1 liet er geen onduidelijkheid over bestaan waarom juist deze Ayao Komatsu naar voren wordt geschoven als de nieuwe teambaas, namelijk om meer 'slagkracht op het gebied van engineering' in de top van het team te hebben.

Een blik op het cv van Komatsu leert dat ze met de Japanner inderdaad een ervaren kracht naar voren hebben geschoven. Komatsu is al sinds 2003 actief in de Formule 1 en werkte zich in diverse rollen op, nu zelfs dus tot teambaas. Komatsu werd geboren op 28 januari 1976 en hij groeide op in Japan. In 1995 kwam hij naar Europa om in Groot-Brittannië te gaan studeren.

Met een Bachelor in Automotive Engineering, evenals een PhD in Vehicle Dynamics and Control op zak begon Komatsu in 2003 bij British American Racing, kortweg BAR, als bandenengineer. Bij dat team bleef hij drie jaar lang actief, om vervolgens de overstap te maken naar Lotus (Renault). Bij dat team ontwikkelde hij zich in tien jaar tijd van Performance Engineer tot Race Engineer tot Chief Race Engineer.

Rechterhand van Grosjean

Toen Haas F1 zich in 2016 als debutant op het Formule 1-toneel meldde, ging Komatsu daar aan de slag, in eerste instantie in dezelfde rol die hij in het laatste jaar bij Lotus vervulde. Die rol bekleedde hij in alle jaren dat het team nu actief is en als zodanig kan je hem regelmatig gehoord hebben via de boordradio van de coureurs.

Die stap van Lotus naar Haas was overigens niet toevallig. Hij verhuisde met Romain Grosjean mee naar de Amerikaanse formatie. Hij was de race-engineer van de Fransman gedurende al zijn Lotus Renault-jaren en hij beschouwt Grosjean dan ook als een vriend om wie hij tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020 tussen hoop en vrees leefde tijdens diens verwoestende crash.

Grosjean verliet niet veel later de sport, maar Komtasu bleef bij Haas F1. In Komatsu heeft dat team dus niet alleen iemand naar voren geschoven die de F1-wereld goed kent, maar iemand die dus vooral ook het team al goed kent. Hij heeft sinds 2016 mee opgebouwd en daarmee blijft de dagelijkse leiding in vertrouwde handen.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
GP Abu Dhabi Verstappen krijgt onverwachte steun uit Italiaanse hoek, Ferrari-droom spat uiteen