In 1991 opende het Circuit de Barcelona-Catalunya haar deuren. In 2006 werd er een chicane toegevoegd in de derde sector. Die zorgde ervoor dat het voor de coureurs ontzettend moeilijk in te halen was op het rechte stuk. Dit hebben we ook terug kunnen zien in de debuutrace van Max Verstappen voor Red Bull in 2016. Door de chicane wist hij Kimi Raikkonen rondenlang achter zich te houden, terwijl de Fin hem in de nek hijgde. Dit gedeelte van het circuit moest volgens George Russell, Mercedes-coureur en directeur van de GPDA (de Grand Prix Drivers Association), anders: "Het circuit staat garant voor slechte races, die bijna altijd saai zijn." George riep in 2021 al op om de snelle bochten weer terug te laten komen op het circuit, in plaats van de chicane. Zo kunnen de auto's dichter op de voorganger zitten en kom je met meer snelheid het rechte stuk op. Dit resulteert weer in een groter slipstreameffect richting de eerste bocht. Check hieronder de wijziging van de lay-out. Het artikel gaat daaronder verder.
2021
In 2021 werd de baan aangepast, maar niet op de manier waar de Mercedes-coureur op gehoopt had. De bocht na het tweede rechte stuk bij de tweede DRS-zone werd aangepast. De scherpe hairpin die daar eerst was, werd vervangen voor een flauwere en andere bocht, waardoor het inhalen daar praktisch onmogelijk werd. "Het zal niet gemakkelijk zijn om elkaar te kunnen volgen in die bochten", zei de Brit er destijds over.
2023
Dit jaar wordt het meest gehate stukje van de Grand Prix van Spanje dan eindelijk weggehaald. De organisatie had afgelopen winter al besloten dat het circuit op de schop zou gaan. De chicane aan het eind van de derde sector wordt verwijderd. De chicane had het doel om alle snelheid uit de sector te halen, maar daar kwam onbedoeld het lastige inhalen bij. De chicane wordt nu 'vervangen' door twee snelle bochten. Vervangen staat tussen haakjes, want eigenlijk gaat het circuit weer terug naar de oude lay-out van voor 2006. Bekijk de twee verschillende lay-outs hieronder vanuit de lucht. F1 neemt vanaf dit jaar (weer) de buitenste lay-out.
Meest gelezen