Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 2026

Wijzigingen aan revolutionaire nieuwe F1-auto onthuld

De FIA heeft bijgewerkte foto's van de revolutionaire Formule 1-auto's voor 2026 gedeeld. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, neemt de wijzigingen door.

Op 1 januari 2025 kunnen de Formule 1-teams beginnen aan de bouw van de gloednieuwe auto's voor 2026. Die datum nadert snel, dus de FIA heeft de laatste, goedgekeurde evolutie van de technische reglementen gepubliceerd. De auto's hebben wijzigingen ondergaan ten opzichte van de foto's die werden vrijgegeven na de presentatie van het vorige ontwerp, waarbij de teams de internationale autosportbond hebben geholpen met aanpassingen.

Zowel de voor- als achtervleugels zijn gewijzigd. De voorvleugel is verbonden met de neus via langere onderdelen en de luchtstroom onder het chassis is vergroot om de directe luchtstroom naar de vloer te versterken. In principe bestaat de voorvleugel nog steeds uit drie elementen, maar de beweegbare flap lijkt een langere boog te hebben met een meer gebogen ontwerp. 

De buitenzijde van de endplates is nu voorzien van een zeer grote, zijwaartse stroomverdeler om het zogenaamde outwash-effect te vergroten door de stroming buiten de voorwielen om te leiden.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

Achtervleugel

De achtervleugel bestaat uit drie elementen, waarbij de voorrand over een licht 'lepelprofiel' beschikt en het tweede element een grotere boog heeft. De endplates hebben nu een groter oppervlak en een kronkelig profiel dat vergelijkbaar is met de huidige achtervleugels.

Wat de vloer betreft, zijn de veranderingen zeer significant. Vijf verticale stroomverdelers verschijnen nu onder de verhoogde voorrand. Aan de zijkant van de vloer, direct achter de voorwielen, zijn de bargeboards nu beter gedefinieerd om de luchtstroom naar de achterkant van de auto te leiden. 

De vloerrand is nu volledig vlak. Heel interessant is dat de opening van de diffuser nu verder naar voren begint dan voorheen, terwijl de hele achterkant van de carrosserie beter verbonden en minder omvangrijk is. Bovendien lijken de inlaten van de radiator gewijzigd, wat de indruk wekt dat ze tijdens het ontwerpproces van de echte auto's nog meer specifieke wijzigingen zullen ondergaan.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull F1 baart opzien met coureursrangschikking, Verstappen niet op één