Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Williams

Williams biedt FIA oplossing aan voor 2026-reglementen

Het gewicht van een Formule 1-auto is al langere tijd onderwerp van gesprek. In de nieuwe reglementen wordt dit iets verlaagd, maar niet genoeg volgens velen binnen de Formule 1. Williams denkt wél een goede oplossing te hebben.

Williams
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Williams' chief technical officer, Pat Fry, heeft voorgesteld dat de FIA het gewichtsprobleem van de Formule 1 met een 'lift' aan moet pakken. De auto's in de Formule 1 zijn de afgelopen jaren steeds zwaarder geworden, waarbij het stijgende gewicht en de omvang van de auto's vaak worden gezien als factoren die beter racen en meer inhaalacties in de weg staan.

Het F1-reglement voor 2026 is erop gericht dat probleem aan te pakken door het totale gewicht met 30 kg te verlagen. Hoe dat doel zal worden bereikt, is echter een punt van discussie. Meerdere coureurs en teambazen uitten dan ook hun twijfels en vragen zich af of dit überhaupt mogelijk is. De nieuwe regels zorgen er namelijk ook voor dat de motoren ongeveer 30 kg zwaarder worden, wat betekent dat er een gewichtsverlies van in totaal 60 kg nodig is om de minimumlimiet te halen. 

"Er zijn nog grote uitdagingen met de regels, met name op het gebied van gewicht," zo vertelt Fry aan de media, waaronder RacingNews365, voordat hij aangaf hoe de FIA en de Formule 1 het probleem zouden kunnen aanpakken. Fry zou de FIA adviseren om een keiharde richtlijn te introduceren. "Het lijkt wel alsof we blindelings de weg 'als we de auto lichter kunnen maken, zal hij sneller gaan' inslaan, maar daarbij het feit negeren dat bijna niemand ooit in de buurt van die weg komt. Want hoe dichter je in de buurt komt, hoe duurder het wordt."

Fry heeft echter wel een idee hoe de teams dat probleem het hoofd kunnen bieden. "Je moet dan een harde maar haalbare doelstelling formuleren en deze vervolgens jaar na jaar verder naar beneden bijstellen, zodat je een soort roltrap of iets dergelijks hebt om die doelstelling weer mee terug te verdienen."

Er is enige bezorgdheid in de paddock dat het reglement van 2026 zal leiden tot een aanzienlijke toename van de rondetijden, met het idee dat de Formule 1 zal afglijden naar het tempo van de Formule 2 en andere series. Ook dat is iets wat men bij Williams hekelt, zo lieten teambaas James Vowles en stercoureur Alexander Albon al eerder doorschijnen.

Maar ondanks de 'grote' en 'monumentale' uitdaging om het gewichtsprobleem aan te pakken, zoals Fry het omschrijft, heeft hij er vertrouwen in dat de F1 snel zal blijven. Vooralsnog kan hij echter niet ontkennen dat de voor 2026 voorspelde rondetijden op dit moment een stap terug zullen zijn ten opzichte van de huidige tijden. "Maar het zal echt niet langzamer gaan dan de Formule 2, hoor. Al helemaal niet op basis van wat ik al heb gezien."

"Het ziet er nog steeds een stuk sneller uit dan de Formule 2. Bij sommige evenementen zijn we twaalf tot dertien seconden sneller dan de Formule 2, al varieert zoiets natuurlijk enorm. Maar de Formule 1 zal nog steeds sneller zijn, al wordt het wel een stuk langzamer dan waar we op dit moment staan."

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Spanje 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership