Zodoende bezet Williams de tiende en laatste plaats in het constructeurskampioenschap, waar de stal vorig jaar nog vijfde wist te worden. De slechte resultaten zijn teambazin Claire Williams niet in de koude kleren gaan zitten. Toch meent de Britse dat haar equipe de rug recht heeft gehouden in moeilijke tijden.
"We hebben talloze discussies gehad met technisch directeur Paddy Lowe en de complete technische groep, het is duidelijk dat er problemen spelen of hebben gespeeld. Ik ben er echter niet het persoon naar om de vuile was buiten te hangen", laat Williams weten bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid . De wagen van 2018 werkt niet bepaald zoals het team had gehoopt en men probeert nog altijd de onderste steen boven te krijgen. "Waar ik echter bijzonder trots op ben, is het feit dat we de koppen bij elkaar hebben gehouden. Het team kon imploderen, we hadden elkaar in de haren kunnen vliegen of de helft van onze staf kunnen ontslaan", spreekt Williams, die afgelopen week vernam dat haar hoofd engineer Rob Smedley na dit seizoen vertrekt. "Natuurlijk zijn er de nodige gesprekken gevoerd, maar we weten waar onze zwakheden momenteel liggen." "Waarschijnlijk ging het dit jaar voornamelijk fout op het vlak van de aerodynamica", laat Williams toch wat doorschemeren, "en ook de koeling werkte niet optima forma. Er zijn echter nog een aantal andere factoren die meespelen, want een team valt niet zomaar terug van plek vijf naar plek tien in de stad om het wereldkampioenschap bij de constructeurs." Formule 2-kampioenschapsleider George Russell (20) mag in 2019 proberen Williams weer naar voren te helpen, de Mercedes-protégé stapt volgend jaar in de witblauwe wagen. Wie hem komt vergezellen is nog onduidelijk.
Meest gelezen