Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
aut Uitslag Race
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Woedende Horner zag 'Multi 21'-debacle Red Bull van mijlenver aankomen

Christian Horner zwaait al sinds jaar en dag de scepter binnen Red Bull Racing. De Brit heeft heel wat brandjes moeten blussen in al die jaren, niet zelden tussen Sebastian Vettel en Mark Webber. De Grand Prix van Maleisië bijvoorbeeld staat velen nog op het netvlies gebrand, inclusief Horner.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De interne Red Bull-regels voor die tweede race van het seizoen 2013 waren duidelijk. De Red Bull-coureur die voorop zou rijden in de race, mocht de race winnen voor Red Bull, zodat een onderling gevecht uit zou blijven en de eerste overwinning veiliggesteld zou worden, zeker na het verlies van de eerste zege van het jaar aan Lotus-coureur Kimi Raikkonen.

De twee simpele scenario's werden gelabeld 'Multi 12' en 'Multi 21'. In het eerste scenario zou de nummer-één auto voor de nummer-twee auto uitrijden en vice versa. Mark Webber - met startnummer twee - kwam vóór Vettel te liggen, waarmee de race in feite beslist had moeten zijn. Het liep anders.

"Op zachtere, nieuwere banden bleef Sebastian paarse sectortijden noteren. We wisten zodoende precies wat zich voor onze ogen aan het afspelen was", aldus Horner in gesprek David Coulthard voor F1 Unscripted. "Het was ondenkbaar dat Vettel niet zou gaan proberen die race te winnen."

"Op die banden had Sebastian nu eenmaal een enorm voordeel ten opzichte van Mark", vervolgt Horner, die tevens wijst op 'oud zeer' tussen beide teamgenoten: "Sinds hun botsing in Turkije '10 waren er frustraties tussen beide rijders. Toen Vettel eind 2012 de titel kon winnen, wilden we dat Mark zich als een teamspeler opstelde, maar Vettel vond dat hij teveel door zijn teamgenoot werd afgeknepen bij de start."

Vettel viel een paar plaatsen terug en in het gedrang werd hij een paar bochten verder achterstevoren getikt: "Die frustraties van eind '12 werden meegenomen naar 2013", aldus Horner. "Vettel ging voor de inhaalactie, tot woede van Webber en ook ik was woedend, want hij negeerde een teamorder, terwijl we juist een soort Turkije '10 wilden voorkomen. Het was een frustrerend moment, waarna de onderlinge relatie echt kapot was. Het was krankzinnig. We pakten de dubbelzege, versloegen Lewis Hamilton, maar iedereen was woedend."

Vettel juichte nog wel na de race, maar de lach verging hem snel: "Uiteindelijk was ook Seb ongelukkig, want hij kwam er snel genoeg achter dat hij echt iets verkeerds had gedaan. De ontvangst die hij na de race kreeg was misschien niet zoals hij dat had verwacht. Het was onze meest ongelukkige één-twee ooit."

10 reacties

    Breaking Horner weet waar Mercedes het verschil met Verstappen maakt