Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Woedende Horner zag 'Multi 21'-debacle Red Bull van mijlenver aankomen

Christian Horner zwaait al sinds jaar en dag de scepter binnen Red Bull Racing. De Brit heeft heel wat brandjes moeten blussen in al die jaren, niet zelden tussen Sebastian Vettel en Mark Webber. De Grand Prix van Maleisië bijvoorbeeld staat velen nog op het netvlies gebrand, inclusief Horner.

De interne Red Bull-regels voor die tweede race van het seizoen 2013 waren duidelijk. De Red Bull-coureur die voorop zou rijden in de race, mocht de race winnen voor Red Bull, zodat een onderling gevecht uit zou blijven en de eerste overwinning veiliggesteld zou worden, zeker na het verlies van de eerste zege van het jaar aan Lotus-coureur Kimi Raikkonen. De twee simpele scenario's werden gelabeld 'Multi 12' en 'Multi 21'. In het eerste scenario zou de nummer-één auto voor de nummer-twee auto uitrijden en vice versa. Mark Webber - met startnummer twee - kwam vóór Vettel te liggen, waarmee de race in feite beslist had moeten zijn. Het liep anders. "Op zachtere, nieuwere banden bleef Sebastian paarse sectortijden noteren. We wisten zodoende precies wat zich voor onze ogen aan het afspelen was", aldus Horner in gesprek David Coulthard voor F1 Unscripted . "Het was ondenkbaar dat Vettel niet zou gaan proberen die race te winnen." "Op die banden had Sebastian nu eenmaal een enorm voordeel ten opzichte van Mark", vervolgt Horner, die tevens wijst op 'oud zeer' tussen beide teamgenoten: "Sinds hun botsing in Turkije '10 waren er frustraties tussen beide rijders. Toen Vettel eind 2012 de titel kon winnen, wilden we dat Mark zich als een teamspeler opstelde, maar Vettel vond dat hij teveel door zijn teamgenoot werd afgeknepen bij de start." Vettel viel een paar plaatsen terug en in het gedrang werd hij een paar bochten verder achterstevoren getikt: "Die frustraties van eind '12 werden meegenomen naar 2013", aldus Horner. "Vettel ging voor de inhaalactie, tot woede van Webber en ook ik was woedend, want hij negeerde een teamorder, terwijl we juist een soort Turkije '10 wilden voorkomen. Het was een frustrerend moment, waarna de onderlinge relatie echt kapot was. Het was krankzinnig. We pakten de dubbelzege, versloegen Lewis Hamilton, maar iedereen was woedend." Vettel juichte nog wel na de race, maar de lach verging hem snel: "Uiteindelijk was ook Seb ongelukkig, want hij kwam er snel genoeg achter dat hij echt iets verkeerds had gedaan. De ontvangst die hij na de race kreeg was misschien niet zoals hij dat had verwacht. Het was onze meest ongelukkige één-twee ooit."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'