Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff geïrriteerd door Alonso na ophouden Hamilton en wil verandering zien

Toto Wolff hoopt dat er iets gedaan gaat worden aan het GP-circuit in Monaco, want het is belachelijk dat iemand als Fernando Alonso iedereen op kan houden zoals hij afgelopen zondag deed.

Hamilton rain Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Toen de GP van Monaco weer op gang werd gebracht nadat Mick Schumacher hard werd gecrasht, verloor Fernando Alonso meteen de aansluiting bij de top zes. De Spanjaard wilde zijn banden sparen en reed opzettelijk enkele seconden per ronde langzamer dan zijn voorganger. Achter hen zat iedereen vast. Tot en met de Williams-coureurs reed iedereen in een treintje achter de Alpine-bolide aan.

De eerste in dat treintje achter locomotief Alonso was Lewis Hamilton, die veel meer pace in zijn wagen had. Zijn teambaas Toto Wolff is geïrriteerd dat het in Monaco mogelijk is om een 'optocht' te creëren en roept op tot veranderingen aan het circuit.

"We moeten echt naar het circuit zelf kijken", zucht hij. "Als een auto vijf seconden langzamer kan gaan rijden per ronde en zo iedereen op kan houden, is dat gewoon zonde voor de race. Misschien kunnen we naar de track lay-out kijken of zijn er andere dingen die we kunnen verzinnen. Zo kunnen we misschien iets anders dan een optocht krijgen en alleen maar een 'kwalificatierace' zien."

Hamilton had gewoon meegestreden

Gevraagd waartoe Hamilton in staat was geweest als Alonso hem niet op had gehouden, denkt Wolff dat de zevenvoudig kampioen gewoon in de nek van de andere toppers had kunnen hijgen.

"Lewis had gewoon mee kunnen gaan met Lando Norris en George Russell en misschien zelfs met hen kunnen vechten. De regels zijn echter de regels en we kunnen er niets over zeggen", zo doelt hij op de langzame Alonso. "Het is weer een les: track position is alles in Monaco. Maar vijf seconden... dat is een Formule 2-bolide!"

"We moeten er echt naar kijken, want het is echt een spektakel hier, een fantastisch evenement, maar we moeten kijken naar de lay-out. Dan kunnen we de mogelijkheid wegnemen om vijf seconden per ronde langzamer te zijn."

Wat kan er dan veranderd worden?

Momenteel is het echter nog niet helemaal zeker of Monaco volgend jaar terugkeert op de F1-kalender, want de twee partijen zijn nog in onderhandeling over een nieuw contract. Wolff denkt echter niet dat de lay-out daarin een rol speelt.

"Veranderingen aan het circuit zijn denk ik niet cruciaal in de contractgesprekken. Er is vooral een commercieel debat, maar beide partijen zullen wel een compromis vinden. De Formule 1 heeft Monaco namelijk nodig en Monaco de Formule 1."

"Qua lay-out is het overigens misschien wat opportunistisch (om te denken dat er iets veranderd kan worden, red.). Ik heb geen idee waar we anders zouden kunnen racen. De tunnel is al snel, maar ik weet niet wat er gedaan kan worden. Misschien kunnen we de chicane na de tunnel weghalen om een langer recht stuk te creëren? Ik weet het niet, want dan zou de bocht daarna weer te snel zijn. Ik ben geen circuitontwerper, zo kan je wel merken", zo eindigt hij lachend.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

55 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels