Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff legt vinger op de zere plek: "Daar ging F1 de fout in"

Honda liet de Formule 1-wereld weten afscheid te nemen omdat men in 2050 volledig klimaatneutraal wil opereren. Dat zorgde ervoor dat er in de F1-paddock wordt gesproken over een strategiewijziging wat betreft de power-units in de toekomst.

Enkele Formule 1-teams willen dat er met het oog op de toekomst van de sport eens goed wordt nagedacht over veranderingen op het motorgebied. Zo zijn zij van mening dat er nog voor het jaar 2026 een nieuwe motor zou moeten worden geïntroducceerd die groener is en ervoor moet zorgen dat er nieuwe motorleveranciers toetreden tot de koningsklasse van de autosport. Mercedes-teambaas Toto Wolff is echter van mening dat de Formule 1 op dit moment al een een motor heeft die bijdraagt aan de normale auto-industrie. "Mijn mening is dat we het groene verhaal van onze hybride Formule 1-motor de afgelopen jaren niet goed hebben verkocht aan de buitenwereld", begint Wolff zijn verhaal tegenover onder andere RacingNews365 . "Als je naar de huidige power-unit kijkt in de Formule 1, dan hebben we te maken met een zeer gecompliceerde technologie die de auto-industrie ontzettend vooruit helpt. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop we energie kunnen opwekken en opslaan, de batterijen die we gebruiken en de thermische efficiëntie van maar liefst 50%! We zijn best een goed uithangbord als het aankomt op hybride technologie." "De motoren gaan al lang mee, maar de levensduur zal alleen nog maar langer worden. Dus daarom zouden we de groene boodschap van de huidige motoren beter moeten communiceren." Mocht de koningsklasse van de autosport in de toekomst besluiten om daadwerkelijk over te stappen op een compleet nieuwe motor, hoopt Wolff dat de kosten daarvan niet te hoog zullen worden. "De kosten om een power unit te bouwen zijn gigantisch en dat is in mijn ogen de reden dat we de afgelopen jaren geen nieuwe motorleverancier wisten aan te trekken in de Formule 1. Het is daarom van belang dat we bij de introductie van een nieuwe motor ook de kosten goed in de gaten houden. We mogen niet dezelfde fout maken door alleen maar gefocust te zijn op de engineerskant van het verhaal. Dat hebben we bij de introductie van de laatste nieuwe motorformule namelijk wel gedaan." Met medewerking van Dieter Rencken . In hoeverre staat Red Bull onder druk om Albon vanwege de Thaise steun te behouden als teamgenoot van Verstappen? Dit en nog veel meer in de nieuwste F1-podcast met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi