Toto Wolff reageert in gesprek met Sky Sports op de straf voor Red Bull. Hij verwacht dat de sportieve sancties Red Bull daadwerkelijk hard zullen raken. "Elk uur minder in de windtunnel gaat je linksom of rechtsom performance kosten. We bevonden ons in recente jaren in de gelukkige positie dat we het constructeurskampioenschap wonnen, dus voor de laatste achttien maanden hebben we 7% minder testuren mogen maken dan Red Bull. En dat weegt alles bij elkaar toch zwaar mee." "Kijk ook naar Ferrari. Vorig jaar waren ze nog het zesde team en nu zijn ze zo ontzettend veel sneller", vervolgt Wolff, die inziet dat Mercedes in 2023 zal profiteren van het magere 2022.
Het voordeel van een nadeel voor Mercedes
"Helaas profiteren van we van onze huidige derde plaats, omdat we zo 14% meer testuren en testsimulaties kunnen draaien dan de leiders. En dan krijgen we nog eens 10% (in mindering bij Red Bull) daar bovenop. Dus dat gaat om forse verschillen. Maar uiteindelijk gaat het ook om hoe je die uren en simulaties besteedt." Gevraagd of er nu een dikke streep onder het thema getrokken kan worden, antwoordt Wolff bevestigend: "Ik hoop het. 2021 is nu een gesloten boek, dus laten we afwachten wat ze (Red Bull, red.) voor 2022 overleggen. Het is het in hun belang dat ze dat deze keer goed doen. Hopelijk heeft men hiermee voldoende de grens aangegeven, waardoor het met een ander team in de toekomst niet meer gaat gebeuren."
Meest gelezen