Toen Max Verstappen in de eerste ronde van de Franse Grand Prix de fout in ging, kreeg Lewis Hamilton de leiding van de race in zijn schoot geworpen. De Brit wist de race echter niet als winnaar af te sluiten. In eerste instantie zag hij zijn Red Bull-rivaal weer langszij komen toen de Nederlander een ronde eerder naar binnen was gegaan. Verstappen kwam naar binnen als reactie op de pitstop van Valtteri Bottas een ronde eerder. Tot ieders verrassing resulteerde het in het overnemen van de leiding. Mercedes triggerde dus zelf de eerste pitstops, waardoor ze de leiding verloren. Mercedes-teambaas Toto Wolff meent in gesprek met Sky Sports dat zijn team geen andere keuze had. "We gingen aan de leiding, die we hadden geërfd door de fout van Verstappen. Toen hadden wij een goede pace en we hadden zelfs een beetje marge. Er was een gat van drie seconden om de undercut te verdedigen, maar dat was niet genoeg." "We hadden geen andere keuze. Valtteri's banden hadden last van vibraties. Wij waren echt bezorgd, want de vibraties werkten al door op de ophanging. Die had op elk moment af kunnen breken, dus we moesten echt stoppen, want Bottas' had vlakke kanten op zijn banden. We wisten dat we de pitstops te vroeg zouden triggeren, maar we hadden geen keuze." Toch kan Wolff enigszins leven met de vertoonde snelheid van zijn coureurs. Die geeft hoop voor de toekomst. "We hebben veel te leren en te begrijpen. Red Bull heeft geweldige outlaps, maar we moeten ook kijken waarom wij de undercut verkeerd hadden ingeschat. Toch denk ik dat we een goede race-auto hadden. Als je naar de top vier kijkt: we reden zo'n minuut voor op de vijfde plek, dus dat is goed, dat is solide." Uiteindelijk was het de outlap van Verstappen die Mercedes de das omdeed. Bij Servus TV klonk Wolff nog steeds verbaasd. "Max zijn outlap was sensationeel, maar we missen ergens een seconde. We moeten dat nu gaan analyseren. We zaten er ergens een seconde naast."
Meest gelezen