Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff verklaart streep door snelle Mercedes-update: "Heeft geen zin"

Toto Wolff is tevreden met het resultaat van Mercedes tijdens de kwalificatie voor de GP van Australië. Het kan nog stukken beter bij de Duitse renstal, maar Wolff kijkt vooral naar het meerjarig plan. Voor nu zijn updates dan ook geen goed idee.

Hamilton australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Lewis Hamilton en George Russell zullen de Grand Prix van Australië starten vanaf de vijfde en zesde plaats. Een jaar geleden was het een dramatisch resultaat geweest voor Mercedes, maar in 2022 is het de harde realiteit. Toto Wolff is echter blij met de kwalificatie, dat laat hij na afloop van Q3 weten voor de microfoon van onder meer RacingNews365. "Ik ben tevreden met het resultaat van de kwalificatie. Natuurlijk, als je de posities van (Carlos) Sainz en (Fernando) Alonso corrigeert, dan is het minder goed. Toch staan we solide in de top tien en dat was geen gegeven door hoe dicht de voorkant van het middenveld bij elkaar zit."

Langzaam maar zeker wordt er volgens Wolff progressie geboekt bij Mercedes, maar updates blijven voor nu achterwege. De update die men naar verluidt mee zou nemen naar Australië, lieten ze thuis. Updates hebben volgens de Oostenrijker momenteel toch geen zin. "We leren de auto en de banden nog steeds beter kennen... Niets dat we dit weekend hebben gedaan heeft ervoor gezorgd dat we meer potentie uit de auto hebben weten te halen of het stuiteren hebben weten te verminderen. We zitten hier nog steeds in hetzelfde schuitje. Dat is waarom updates meenemen ook geen zin heeft, want dan verwarren we onszelf alleen maar meer. Met meer downforce krijg je des te meer last van het stuiteren."

Wolff kijkt liever naar meerdere F1-seizoenen

Hamilton en Russell lijken wat competitiever dan tijdens de openingsraces, maar de problemen zijn nog te groot om serieus mee te doen voor een overwinning. Wolff legt uit waar het team enorm veel tijd verliest. "Het stuiteren is op een bepaalde manier erger geworden, doordat we het nu meenemen in de bochten op hoge snelheid. Daar verliezen we performance."

"Als je kijkt naar de eerste sector dan zijn we erg competitief. In de tweede sector zijn we competitief, maar in sector drie, bij bocht 9, 10 en 12, verliezen we alle tijd. Het is bijna een seconde, in een paar bochten tijd! Dus, gaat het oplossen van het gestuiter ons op miraculeuze wijze een seconde geven? Dat zeker niet, maar er zijn veel verbeteringen te vinden, bijvoorbeeld qua gewicht."

Het is volgens de Oostenrijker een kwestie van tijd voordat Mercedes weer vooraan de grid staat. "Ik ben optimistisch, maar of het twee races duurt, vijf races of pas aan het einde van het jaar is. Dat weet ik niet. We moeten nederig blijven en kijken niet naar één raceweekend of naar een jaar. Nee, ik kijk meer naar een periode van tien jaar. Ik wil terug kunnen kijken en een competitief team kunnen zien. Er zullen jaren tussen zitten waar het allemaal wat lastiger is, en dit is er één van."

Formule 1 GP Australië 2022 RN365 Nieuwsdossier

12 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull