Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Zeges Verstappen geven Red Bull-Honda vleugels"

Mercedes won liefst tien van de verreden twaalf Grands Prix, tweemaal wist Max Verstappen er met de zege vandoor te gaan en de Duitse hegemonie te doorbreken. Zeges waar het Italiaanse Scuderia Ferrari vooralsnog alleen van kan dromen. Samen met Tom Coronel blikt RacingNews365 vooruit op de tweede seizoenshelft.

In deel twee van de RacingNews365 -terugblik met Tom Coronel zoomen we in op de topteams, waarin Max Verstappen en Ferrari centraal staan. Het kantoor in Huizen is inmiddels ingeruild voor de Honda Civic Type R van Coronel, waarmee we over prachtige wegen rijden en ons gesprek voort zetten. De grote vraag die veel Nederlandse F1-fans zich stellen is of Verstappen en Red Bull hun inhaalrace na de zomer voort kunnen zetten. Coronel is positief over de kansen van de renstal: "Ze hebben het al diverse malen laten zien. In Oostenrijk kwam de winst nog als een verrassing, maar daar werd wel duidelijk dat ze op het juiste spoor zijn. Dat bewees de Hongaarse Grand Prix eveneens." Door de successen van Verstappen zijn Red Bull en Honda nog gemotiveerder en hongeriger dan tevoren. "Als je een kans ruikt, dan geeft dat toch weer wat extra impuls. Dan kan je wel zeggen: 'dat mag niet, want je werkt in de Formule 1', maar het is wel zoals het gaat. Iedereen wil met winnaars werken en het gevoel van een overwinning geeft je gewoon vleugels, dan kan je nét wat extra's." "Bij Red Bull ligt de hele focus op het worden van wereldkampioen in 2020 met Max. Het is leuk dat Alexander Albon komt, zeker omdat Helmut Marko fan van hem is, maar dit is gewoon een jaar ter voorbereiding op het volgende seizoen. Dan moet het écht gebeuren, dan moet Max de jongste kampioen worden." De vrees dat Mercedes ook na de zomerstop nog kan domineren is bij veel fans nog wel aanwezig, zeker gezien het feit dat Ferrari geen vuist wist te maken in de eerste seizoenshelft en Verstappen in zijn eentje tegen de Duitse renstal op moest boksen. "Natuurlijk is Mercedes nog altijd het beste team en Ferrari was aan het begin van het seizoen ook beter. Waarom kan Ferrari niet wat Red Bull kan? Dat betekent dat de hele cultuur binnen Red Bull veel beter en positiever is. Als je bij Ferrari een fout maakt, dan liggen je ballen op het hakblok en word je intern en door de media afgemaakt. Dat is een cultuur die je niet snel gaat veranderen." Tekst gaat verder onder de foto.

Coronel legt de vinger op de zere plek bij Ferrari, dat bijna jaarlijks kampt met een grote reorganisatie na, wederom, een teleurstellend seizoen: "Het is ze maar een keer gelukt om die cultuur te veranderen en dat was in het tijdperk dat Michael Schumacher er reed, samen met Ross Brawn en Jean Todt. Het Italiaanse team was niet langer Italiaans. Vaak ziet het er bij Ferrari mooi uit, maar leveren ze net niet de gewenste kwaliteit. Het draait er dan toch om show en uitstraling. Bij Mercedes is dat precies andersom: nooit is het echt een sprankelend team, maar ze zijn wel nagenoeg onverslaanbaar. Red Bull is daarentegen een beetje een wilde hond, die alle kanten op schiet. Het is een team dat durft om alles of niets te spelen." Tweemaal was Ferrari in de persoon van Charles Leclerc dichtbij de eerste zege van het seizoen, maar beide malen ging het mis in de slotfase. Volgt er nog een zege voor Ferrari in 2019? "Ze zijn het aan hun stand verplicht om te winnen en mee te doen voor de titelstrijd. Ze hebben me heel erg teleurgesteld aan het begin van het seizoen. De vraag is wanneer ze die teleurstelling om kunnen zetten in resultaat." "Als ze een race moeten uitkiezen om te winnen dan is dat Monza natuurlijk, maar dat is meer uit handicap dan uit kracht. Ik vind de ze met Leclerc een goede zet hebben gedaan, het is een snelle en onbevangen coureur. Het valt me op dat Vettel nog altijd kan laten zien dat ervaring telt en dat ze met de combi tussen die twee rijders echt moeten kunnen groeien. Het rommelt teveel en er komt pas rust bij Ferrari als ze een race gewonnen hebben." Ook in 2019 zijn de topteams weer een klasse apart en verdelen zij de podiumplaatsen. Uitzondering op de regel was de Duitse Grand Prix, waarin Toro Rosso een podiumplaats wist te veroveren. Teams als McLaren en Renault weten het de topteams niet moeilijk te maken. "Je ziet hoe moeilijk de Formule 1 is. We hebben het steeds over de top drie teams, maar wat is de rest dan? Veldvulling? Ze moeten stoppen met het continu aanpassen van de reglementen, want dat werkt alleen in het voordeel van de grote teams. Als de regels vijf jaar op rij hetzelfde zijn, dan krijgen de kleinere teams meer kans om in te lopen." "Dit seizoen valt Renault wel serieus tegen. Ze hebben een slimme zet gedaan door Ricciardo van Red Bull over te nemen, dat was eigenlijk een lange neus richting het team vanwege het gedoe met de motoren." Mede door de grote onderlinge verschillen krijgen de coureurs in de subtop nauwelijks de kans om headlines te scoren en met klinkende resultaten de topteams te overtuigen om ze in dienst te nemen. Mede door de zeer lange dienstverbanden van coureurs als Hamilton, die al sinds 2013 bij Mercedes rijdt, komen er weinig stoeltjes vrij. Coronel heeft wel enkele coureurs die hij graag in een topauto ziet. "Nico Hulkenberg, ik vind hem helemaal niet te lief. Samen met Kevin Magnussen verdient hij gewoon een kans bij een beter team. Hetzelfde geldt voor Esteban Ocon, als hij die kans krijgt, dan rijdt hij ineens vooraan. In de Formule 1 geraken is moeilijk, maar om de top te halen is nog veel moeilijker."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie