Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zeven keer dat Hamilton crashte met een andere titelrivaal dan Verstappen

Lewis Hamilton heeft in Max Verstappen een nieuwe titelrivaal gevonden, met de nodige schermutselingen die daar op de baan bij horen. De crashes op Silverstone en Monza waren niet de eerste clashes tussen hem en titelrivalen.

Felipe Massa - GP Japan 2008

Nadat hij in 2007 nipt naast de wereldtitel in de Formule 1 greep, kreeg hij een nieuwe kans in 2008. Zijn belangrijkste titelrivaal is Felipe Massa en op Fuji komen ze elkaar tegen. Hamilton verpest zijn start en valt van de poleposition terug tot achter Felipe Massa. Hij duikt vervolgens aan de binnenkant van de Ferrari-coureur, om voor de volgende bocht aan de buitenkant uit te komen, daar waar hij een tikje krijgt van Massa. Hamilton spint en Massa krijgt een drive through-penalty, dezelfde straf overigens die ook Hamilton krijgt voor het wijd duwen van Kimi Raikkonen bij de start.

Nico Rosberg - GP België 2014

Zes jaar na zijn wereldtitel met McLaren, pakt Lewis Hamilton met Mercedes zijn tweede. Dat gaat niet zonder slag en al helemaal niet zonder een stoot. Op Spa-Francorchamps duikt zijn enige concurrent voor de wereldtitel, teamgenoot Nico Rosberg, in de slipstream op Kemmel Straight, om zijn bolide aan de buitenkant te plaatsen bij het insturen van Les Combes. Zijn voorvleugel raakt het wiel van Hamilton, die een lekke band oploopt en uiteindelijk door de gevolgen van de schade moet opgeven. Rosberg wordt alsnog tweede en zou ook tweede worden in het WK, maar wel achter Hamilton.

Nico Rosberg - GP Spanje

Spoiler alert - Spa '14 was niet de laatste keer dat Hamilton en Rosberg elkaar tegen zouden komen. In Barcelona is het in 2016 opnieuw raak. Deze keer leidt Rosberg als in de openingsronde Hamilton door een foutje van Rosberg met de instellingen in één keer het gat dicht bij het uitkomen van bocht drie. Rosberg verdedigt stevig en Hamilton stuurt het gras op. Daar verliest hij de controle over zijn Mercedes om stuurloos in zijn val Rosberg mee te nemen. De schade? Twee exits voor Mercedes en de eerste Formule 1 GP-overwinning voor Max Verstappen.

Nico Rosberg - GP Oostenrijk 2016

In datzelfde jaar nog gaat het opnieuw mis. Opnieuw gaat Hamilton in de achtervolging, dit keer op de Red Bull Ring. Hij plaatst zijn bolide aan buitenkant bij het aanremmen van de hairpin. Rosberg laat zijn auto naar buiten lopen, terwijl Hamilton op een gegeven moment toch maar besluit in te sturen, met alle gevolgen van dien. Rosberg zijn vleugel hangt op half elf en verliest hij uiteindelijk in zijn geheel, terwijl Hamilton na een tripje buiten de baan alsnog weet te winnen.

Sebastian Vettel - GP Azerbeidzjan 2017

Ook op lage snelheid kan het misgaan. Als in de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017 de safety car in de baan wordt geroepen, geeft Hamilton Sebastian Vettel een braketest. Althans, dat is de lezing van Vettel, die dat op geen enkele manier kan waarderen. Hij stuurt zijn Ferrari naast de Mercedes, om pardoes en opzettelijk tegen Hamilton aan te rijden. Vettel krijgt een stop and go-penalty voor gevaarlijk rijden en hoewel verdere sancties uitblijven, biedt Vettel later zijn excuses aan.

Sebastian Vettel - GP Mexico 2017

Fast forward naar later dat jaar. Vettel, Hamilton en Verstappen stormen drie wijd richting de eerste bocht. Verstappen troeft iedereen buitenom af, waarbij een tikje met Vettel niet voorkomen wordt. Het stelt Hamilton in staat zich aan de binnenkant bij Vettel te melden in de daaropvolgende linkerbocht. Bij het uitkomen van de chicane ligt Hamilton iets voor op Vettel, maar krijgt hij toch nog een tikje op de achterkant. Zowel Hamilton als Vettel moet binnekomen voor reparatiewerkzaamheden. Omdat Vettel uiteindelijk niet verder komt dan P4 waar hij eigenlijk tweede moet worden, wordt Hamilton tot kampioen gekroond.

Sebastian Vettel - GP Italië 2018

2018 is het jaar waarin Ferrari over misschien wel de beste auto in jaren beschikt. Vettel doet goed mee in de strijd om de wereldtitel, maar in de tweede seizoenshelft sluipen de fouten er zowel bij hem als bij Ferrari in. Hamilton kan bij het uitkomen van de eerste chicane op Monza goed aanhaken bij Vettel, om zich klaar te maken voor een actie buitenom in de tweede chicane. Hamilton neemt de lange route vlotter dan Vettel de korte route en zo raakt Vettel Hamilton op de achterkant, waardoor hij zelf spint. Hamilton stoomt door en pakt zijn vijfde wereldtitel.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'