Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo houdt men de remmen van een elektrische auto in vorm

Elektrische auto's en auto's met een klassieke verbrandingsmotor verschillen veel van elkaar. Daarom hebben beide soorten auto's ook verschillende hulpmiddelen nodig. Dat geldt niet alleen voor de motor, maar ook voor de remmen van de auto. LIQUI MOLY heeft daarom voor de elektrische auto een speciale remvloeistof ontwikkeld en daar zijn verschillende redenen voor.

In de Formule 1 en de Formule E draait alles om snelheid en betrouwbaarheid. Die laatste factor is zowel belangrijk in de autosport als wanneer je instapt in je eigen auto. Om jouw auto zo betrouwbaar mogelijk te houden moet je je auto goed onderhouden. Daarbij helpt LIQUI MOLY je graag. Zo levert de Duitse oliespecialist niet alleen motorolie maar ook andere producten voor de auto. Men heeft ook de DOT 5.1 EV-remvloeistof ontwikkeld. Deze remvloeistof is speciaal ontwikkeld voor de elektrische auto. Net als bij een auto die door een verbrandingsmotor wordt aangedreven, moet de remvloeistof ook bij een elektrische auto om de twee jaar ververst worden. Dat is wel ongeveer de enige overeenkomst tussen remvloeistof voor een auto met een verbrandingsmotor en een auto die wordt aangedreven door een elektrische motor, laat David Kaiser weten. Kaiser is hoofd Onderzoek & Ontwikkeling bij LIQUI MOLY en licht graag toe waarom remsystemen van gedeeltelijk of puur elektrisch aangedreven voertuigen veeleisender zijn. "Eén daarvan is corrosiebescherming", aldus Kaiser. "Omdat de elektromotor ook als rem fungeert en daaruit energie voor de accu wint, wordt het mechanische remsysteem minder vaak gebruikt. Dit leidt tot corrosie." Speciale additieven werken dit tegen. "Maar dat betekent niet dat een remsysteem in een e-voertuig een simpele taak heeft", zegt het hoofd ontwikkeling van LIQUI MOLY. "Deze auto's zijn meestal zwaarder dan auto's met een verbrandingsmotor en bereiken snel hoge snelheden, waarbij ze in geval van gevaar ook abrupt moeten worden afgeremd. De remmen worden daardoor snel zeer heet. Remvloeistoffen zoals onze DOT 5.1 EV moeten ook bij een heet remsysteem functioneren en hebben daarom een hoog droog en een hoog nat kookpunt nodig." Eigenschap nummer drie is een zo laag mogelijke stroomgeleidingscoëfficiënt. Dat speelt een rol als een elektrisch systeem in de buurt van het remsysteem is ingebouwd en elektrisch niet afdoende is afgeschermd. Net als bij draadloos, inductief opladen van de elektrische tandenborstel of de mobiele telefoon kunnen dan in het remsysteem elektrische spanningen worden geïnduceerd die de remvloeistof kunnen aantasten of corrosie bevorderen. De vierde eigenschap is viscositeit, ofwel stroperigheid. "Net als bij motorolie is het stromingsgedrag cruciaal voor de prestaties van de vloeistof. Hoe lager de viscositeit, hoe sneller de motor doorsmeert. Een laagviskeuze remvloeistof geeft de remimpulsen in het systeem sneller door, de elektronische rij-assistentiesystemen zoals ABS of ESP werken beter en reageren nog gevoeliger", aldus David Kaiser. Voor remvloeistoffen zoals voor motoroliën geldt: alleen gebruiken wat mag worden gebruikt. Goedkeuringen en specificaties zijn de maatstaf voor alles.

Uitstekende elastomeercompatibiliteit Uitstekend gedrag bij lage temperaturen Extreem hoge natte en droge kookpunten Uitstekende bescherming tegen de vorming van stoombellen Verzekert een hoge mate van smerende werking op alle bewegende onderdelen in het hydraulische remcircuit Hoge thermische stabiliteit Uitstekende viscositeit/temperatuur eigenschappen Laag elektrisch geleidingsvermogen

Viaplay
x
Red Bull op de weg terug? Verstappen met goed Red Bull-nieuws richting de VS