Een crash tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant was hét keerpunt van de Grand Prix van Miami. Max Verstappen had zijn pitstop al gemaakt en reed op de tweede plaats achter een ontketende Lando Norris, die nog moest stoppen. De Brit reeg de snelle rondjes aaneen op oude mediums, maar zou zonder safety car sowieso wel achter Verstappen en de beide Ferrari's naar buiten komen. Hij had dan dus nog veel werk moeten verzetten richting een mogelijke eerste zege.
Zo ver kwam het uiteindelijk niet. De safety car reed naar buiten aan het begin van de 29e ronde, maar pikte leider Norris niet op. De McLaren-coureur kon volgens de deltatijd doorrijden, gratis een pitstop maken en kwam voor Verstappen weer het circuit op. De drievoudig wereldkampioen mocht de safety car pas een rondje later passeren om het veld weer helemaal bij elkaar te brengen.
Het was een bijzonder moment waar de FIA een verklaring over deelde. "Het was een late call om de safety car naar buiten te sturen. De safety car miste Norris op ongeveer twintig meter, waarna de wedstrijdleiding besloot een langzame ronde te rijden en de rest van de auto's te verzamelen. De marshalls kregen zo de kans om de auto van Sargeant te bergen, wat niet mogelijk zou zijn geweest als alle auto's de safety car direct hadden gepasseerd. Ze wachtten dus tot alle auto's bij elkaar waren voordat ze de safety car mochten inhalen."
Verstappen reageerde ludiek na afloop, maar ging tijdens de race wel serieus in op het moment. De 26-jarige Nederlander was in eerste instantie verbaasd toen hij van engineer Gianpiero Lambiase hoorde dat Norris nog niet gestopt was, waarna hij op de boordradio riep: "Op deze manier heeft Lando zometeen een rondje voorsprong!" Uiteindelijk berustte Verstappen al snel in zijn lot.
Bekijk hieronder de radioberichten tussen Verstappen en Lambiase. De tekst gaat daarna verder.
Geluk?
Verstappen reageerde dus vrij kalm, maar heeft Norris geluk gehad met de timing van de safety car? Waarschijnlijk wel. De FIA gaf toe dat de safety car Norris op 20 meter miste, dus waarschijnlijk had hij achter Bernd Maylander, de bestuurder van de safety car, plaats moeten nemen als de call luttele seconden eerder kwam. In dat geval was Norris na zijn pitstop naar de laatste plaats teruggezakt, want het gehele veld was redelijk snel opgelijnd achter de safety car.
Tegelijkertijd bestaat natuurlijk ook het scenario dat Norris wel zijn pitstop had kunnen maken en ook vrij dicht achter Verstappen weer naar buiten was gekomen. Het verschil tussen de twee kemphanen was elf seconden toen de crash plaatsvond, dus Norris had dan op nieuw rubber een bedreiging kunnen vormen voor de Nederlander. Verstappen had ook vloerschade na een foutje in de krappe chicane.
Al met al heeft de FIA geen fout gemaakt. Het is volgens de reglementen niet verplicht om de leider op te pikken, dus het kwam voor Norris eens precies goed uit. Het moet ook gezegd worden dat hij na de safety car verdiend naar de zege reed. De Brit was simpelweg de snelste man op de baan en zette Verstappen vrij simpel op achterstand. Zo gaat het soms in racen.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!