Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
  • 1 VET LAP 61
  • 2 LEC + 2.641
  • 3 VER + 3.821
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 3.829
  • 3 LEC + 5.212
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
  • 1 BOT LAP 52
  • 2 VET + 11.376
  • 3 HAM + 11.786
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VET + 1.766
  • 3 BOT + 3.553
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
  • 1 BOT LAP 56
  • 2 HAM + 4.148
  • 3 VER + 5.002
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 GAS + 6.077
  • 3 SAI + 8.896
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Zo rijd je zelf als normale sterveling in een Formule 1-auto

Rijden in een Formule 1-auto lijkt alleen weggelegd voor de allerbeste autocoureurs en wat minder getalenteerde, zeer rijke mensen. Toch overkomt het heel soms ook anderen. Zoals ondergetekende, in een Grand Prix-winnende Lotus-Renault op Circuit Paul Ricard - waar de Grand Prix van Frankrijk gehouden wordt.

Video
Naar nieuwsoverzicht © Winfield

Als Formule 1-liefhebber voor het leven is er eigenlijk niets mooiers dan in een F1-auto mogen rijden, hoe onrealistisch die droom voor vrijwel iedereen ook mag zijn. De verrassing is daarom des te groter als ik op een doodgewone zomerdag het verzoek krijg om de volgende ochtend vroeg al het vliegtuig naar Frankrijk te nemen, om daar zèlf plaats te nemen achter het stuur van een Formule 1 voor een reportage.

Zo bevind ik me amper 24 uur later op Circuit Paul Ricard, nota bene de baan waar sinds 2018 weer de Grand Prix van Frankrijk wordt verreden, in het gezelschap van een Grand Prix-winnende bolide: de Lotus E20. Ondanks de Renault Sport-kleuren is alleen de V8-motor van het Franse merk, want nota bene met dit type won Kimi Raikkonen in 2012 de Grand Prix van Abu Dhabi terwijl hij de befaamde woorden "Leave me alone!" uitriep richting zijn team. Een dag voor mij stapte Robert Kubica nog in voor een uitgebreide test op weg naar zijn F1-comeback. Ook Nico Hulkenberg kent deze auto goed, onder meer van zijn demo tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen.

Na vijf briefings en drie trainingssessies in een Formule Renault 2.0 - waarbij ik eenmaal met 210 kilometer per uur achterstevoren ben gegaan in de bloedsnelle rechterbocht Signes door van het gas te gaan - mag ik me in deze auto hijsen. Na het starten hoor ik het V8-gebulder slechts als doffe ruis door de oordopjes met radiocommunicatie. Wegrijden is een kunst op zich: je laat het koppelingshendeltje linksonder achter het stuur een beetje opkomen en houdt 'm vervolgens op die positie, terwijl de wielen vanzelf steeds meer sneller gaan rollen. Voor ik het weet, rijd ik in een F1-auto de pitstraat uit en wil ik niets liever dan heel zeker weten dat dit geen droom is.

Bekijk de beelden van de Formule 1-rit hieronder. (Klik hier als je geen geluid hoort.)

Eenmaal op de baan heb ik vier bochten (op de verkorte lay-out van Circuit Paul Ricard) nodig om aan aan de wilde acceleratie te wennen. Daarna gaat op het achterste rechte stuk de gas vol open door alle zes versnellingen. De zevende is voorbehouden aan échte coureurs, net als het gebruik van DRS en KERS, maar dat maakt niet uit: het tempo ligt nog steeds ontiegelijk hoog, ook getuige de wijze waarop de rijwind mijn hoofd met helm en al van m'n lijf probeert te zuigen bij een tempo van boven de 270 kilometer per uur.

Remmen is net zo'n waanzinnige ervaring: waar professionele F1-coureurs pas bij tachtig meter voor de eerste bocht op het linkerpedaal trappen, krijg ik die neiging al bij honderdvijftig. Bij honderd meter geef ik me over - maar goed ook, aangezien m'n ongetrainde benen amper de helft van de maximale remdruk weten te geven. Wel durf ik na m'n eerste ronde aan F1-ervaring wat meer risico te nemen en voel ik zowaar neerwaartse druk z'n werk doen in de doordraaiende rechterbocht na het verraderlijke Signes.

Dat gaat in de derde en laatste ronde wel een beetje mis. Met onvermijdelijk afgekoelde banden en iets teveel gas richting het achterste rechte stuk spin ik de auto, maar weet 'm zowaar niet af te laten slaan en op eigen kracht terug naar de pitstraat te brengen. In de wetenschap dat ik Kimi, Robert, Nico en vooral Renault-demonstratieteam Winfield niet teleurgesteld heb, kan ik voor de rest van m'n leven terugkijken op de meest ongelofelijke ervaring als Formule 1-liefhebber.

			© Winfield
	© Winfield

5 reacties

    Breaking "Mercedes en Hamilton moeten zich zorgen maken om Verstappen en Red Bull"