Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 15:00 16:00
Race zo 29 nov 15:10 17:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Zo rijd je zelf als normale sterveling in een Formule 1-auto

Rijden in een Formule 1-auto lijkt alleen weggelegd voor de allerbeste autocoureurs en wat minder getalenteerde, zeer rijke mensen. Toch overkomt het heel soms ook anderen. Zoals ondergetekende, in een Grand Prix-winnende Lotus-Renault op Circuit Paul Ricard - waar de Grand Prix van Frankrijk gehouden wordt.

Video
Naar nieuwsoverzicht © Winfield

Als Formule 1-liefhebber voor het leven is er eigenlijk niets mooiers dan in een F1-auto mogen rijden, hoe onrealistisch die droom voor vrijwel iedereen ook mag zijn. De verrassing is daarom des te groter als ik op een doodgewone zomerdag het verzoek krijg om de volgende ochtend vroeg al het vliegtuig naar Frankrijk te nemen, om daar zèlf plaats te nemen achter het stuur van een Formule 1 voor een reportage.

Zo bevind ik me amper 24 uur later op Circuit Paul Ricard, nota bene de baan waar sinds 2018 weer de Grand Prix van Frankrijk wordt verreden, in het gezelschap van een Grand Prix-winnende bolide: de Lotus E20. Ondanks de Renault Sport-kleuren is alleen de V8-motor van het Franse merk, want nota bene met dit type won Kimi Raikkonen in 2012 de Grand Prix van Abu Dhabi terwijl hij de befaamde woorden "Leave me alone!" uitriep richting zijn team. Een dag voor mij stapte Robert Kubica nog in voor een uitgebreide test op weg naar zijn F1-comeback. Ook Nico Hulkenberg kent deze auto goed, onder meer van zijn demo tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen.

Na vijf briefings en drie trainingssessies in een Formule Renault 2.0 - waarbij ik eenmaal met 210 kilometer per uur achterstevoren ben gegaan in de bloedsnelle rechterbocht Signes door van het gas te gaan - mag ik me in deze auto hijsen. Na het starten hoor ik het V8-gebulder slechts als doffe ruis door de oordopjes met radiocommunicatie. Wegrijden is een kunst op zich: je laat het koppelingshendeltje linksonder achter het stuur een beetje opkomen en houdt 'm vervolgens op die positie, terwijl de wielen vanzelf steeds meer sneller gaan rollen. Voor ik het weet, rijd ik in een F1-auto de pitstraat uit en wil ik niets liever dan heel zeker weten dat dit geen droom is.

Bekijk de beelden van de Formule 1-rit hieronder. (Klik hier als je geen geluid hoort.)

Eenmaal op de baan heb ik vier bochten (op de verkorte lay-out van Circuit Paul Ricard) nodig om aan aan de wilde acceleratie te wennen. Daarna gaat op het achterste rechte stuk de gas vol open door alle zes versnellingen. De zevende is voorbehouden aan échte coureurs, net als het gebruik van DRS en KERS, maar dat maakt niet uit: het tempo ligt nog steeds ontiegelijk hoog, ook getuige de wijze waarop de rijwind mijn hoofd met helm en al van m'n lijf probeert te zuigen bij een tempo van boven de 270 kilometer per uur.

Remmen is net zo'n waanzinnige ervaring: waar professionele F1-coureurs pas bij tachtig meter voor de eerste bocht op het linkerpedaal trappen, krijg ik die neiging al bij honderdvijftig. Bij honderd meter geef ik me over - maar goed ook, aangezien m'n ongetrainde benen amper de helft van de maximale remdruk weten te geven. Wel durf ik na m'n eerste ronde aan F1-ervaring wat meer risico te nemen en voel ik zowaar neerwaartse druk z'n werk doen in de doordraaiende rechterbocht na het verraderlijke Signes.

Dat gaat in de derde en laatste ronde wel een beetje mis. Met onvermijdelijk afgekoelde banden en iets teveel gas richting het achterste rechte stuk spin ik de auto, maar weet 'm zowaar niet af te laten slaan en op eigen kracht terug naar de pitstraat te brengen. In de wetenschap dat ik Kimi, Robert, Nico en vooral Renault-demonstratieteam Winfield niet teleurgesteld heb, kan ik voor de rest van m'n leven terugkijken op de meest ongelofelijke ervaring als Formule 1-liefhebber.

			© Winfield
	© Winfield

5 reacties