Het is oktober 2022. De GP van Mexico staat op het programma en Nyck de Vries, dan nog Mercedes-reserverijder, mag de eerste vrije training rijden in de wagen van George Russell. Enkele weken eerder is bekend geworden dat de Nederlander in 2023 de overstap maakt naar AlphaTauri, het zusterteam van Mercedes-rivaal Red Bull. Logischerwijs wordt De Vries dus niet meer op de hoogte gehouden van de laatste details.
"Ik maak geen enkel onderdeel meer uit van de meetings. Sinds Singapore (toen het nieuws bekend werd, red.) zit ik niet meer in de technische meetings en ben ik ook niet meer echt betrokken bij de performance", liet De Vries toen weten aan onder meer RacingNews365. "Maar dat is logisch en begrijpelijk. Iedereen moet haar eigen intellectuele eigendommen beschermen."
Toen was dus al duidelijk dat Mercedes zich niet in de kaarten laat kijken als het gaat om de technische ontwikkeling en het wijzer maken van de concurrentie. En dan was De Vries 'slechts' reservecoureur. De status van Hamilton is natuurlijk veel, veel groter. Hij is al jarenlang nauw betrokken bij het verder ontwikkelen van de wagen en levert met zijn feedback een belangrijke bijdrage in het beter en sterker maken van de Mercedes-bolide.
Anderen bekeken ook:
Stalorders
Maar nu het al bekend is dat Hamilton na dit jaar de overstap maakt van Mercedes naar concurrent Ferrari is het natuurlijk de vraag in hoeverre Hamilton betrokken gaat worden in de ontwikkeling van de 2025-wagen van het team van Toto Wolff. Jarenlang trokken de teambaas en Hamilton zij aan zij op, maar Wolff zal toch gedurende het seizoen ergens een grens trekken en zijn coureur buiten de technische meetings gaan houden.
Grote vraag is vanaf wanneer dit zal zijn en wat dit doet met de verhoudingen binnen het team vanaf dat moment. Want elke GP moet Hamilton wel proberen om zijn Mercedes zover mogelijk naar voren te rijden, het liefst richting het podium. Maar als hij niet meer bij technische meetings betrokken gaat worden, kan hij dan nog wel maximaal resultaat boeken? En is hij zelf nog wel gemotiveerd om het team van zijn kritische feedback te voorzien om zo Mercedes te helpen aan een goede wagen voor 2025? Of zit hij stiekem dan toch al niet met zijn gedachten bij Ferrari?
En wat gaat er gebeuren als er tijdens een race stalorders moeten worden uitgedeeld bij Mercedes? Vorig seizoen bij de GP van Japan en Qatar kwamen teamgenoten George Russell en Hamilton met elkaar in aanraking. In Japan was Russell boos toen hij vanaf de pitmuur te horen kreeg dat hij Hamilton voorbij moest laten gaan. Hoe gaat Wolff dit seizoen met zulke situaties om? Kiest hij dan voor de vertrekkende Hamilton of voor Russell?
Naar buiten toe zal iedereen verklaren dat ze professioneel met de situatie omgaan en dat ze alles in staat stellen om maximaal resultaat te boeken in 2024. Maar de nu al aangekondigde Ferrari-overstap zal als een donkere sluier over het seizoen komen te liggen en ongetwijfeld, voor spannende, explosieve en interessante momenten gaan zorgen.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!