Jan van der Burgt (hoofdredacteur)
Puur met het hart zeg ik 'jammer'! Een beetje opschudding rond dat stoeltje zou helemaal niet verkeerd zijn geweest. Geluiden over een mogelijk vertrek zingen niet alleen dit jaar rond, maar klonken ook vóór dit huidige seizoen al. Verandering van spijs doet leven, maar Red Bull heeft anders geoordeeld. Men gaat er vanuit dat er juist nog leven in de Mexicaan zit.
Met het hoofd zeg ik 'ja, logisch'. Wie anders? Daniel Ricciardo zou een stap opzij zijn geweest en Yuki Tsunoda en Liam Lawson een stap in het ongewisse. Zonder gegarandeerde verbetering is het gewoon verstandig om alles bij het oude te laten, óók omdat Max Verstappen goed met Perez door de Red Bull-deur kan.
Gerd Jansen (redacteur)
Waar Red Bull Racing altijd het team was van de boude beslissingen, komt de Oostenrijkse renstal daar nu duidelijk op terug. Sergio Perez heeft al heel wat kansen gehad, terwijl Pierre Gasly en in mindere mate Alex Albon die niet kregen. Natuurlijk is het lastig om de teamgenoot van Max Verstappen te zijn, maar het gat wat de Mexicaan de afgelopen races vaak moest laten, is toch schrikbarend groot.
Daarom was het niet verrassend geweest als Perez aan de kant werd geschoven, maar het team ziet blijkbaar geen andere optie dan de Mexicaan te behouden. De vraag is echter of hij het tij nog kan keren. Natuurlijk vecht je als Red Bull voor twee kampioenschappen en weet je niet hoe een andere rijder het zou doen, maar het had de Oostenrijkers gesierd als ze een gedurfde keuze hadden gemaakt. Persoonlijk had ik dat gewoon gedaan. Yuki Tsunoda was daar de aangewezen coureur voor geweest.
Die gewaagde beslissing is dus duidelijk niet genomen en de kans is dan ook groot dat het team maar blijft aanmodderen. Met een auto die niet meer de snelste is en Perez die duidelijk moeite heeft met de RB20, is het maar de vraag hoe ver Red Bull nog gaat komen. Ook al staan ze nog ‘gewoon’ aan de leiding van de twee kampioenschappen. De vraag is zeker hoe lang dat nog het geval gaat zijn in het constructeurskampioenschap, met het aanstormende McLaren.
Roy Stroot (redacteur)
Teamgenoot zijn van Max Verstappen is een ondankbare taak. Incidenteel kun je voor de Nederlander eindigen, maar hem verslaan? Dat kun je uit je hoofd zetten. Sergio Perez dacht anders, hij zou Verstappen wel even verslaan in de strijd om de wereldtitel. Hoe anders is het gelopen.
Maar eerlijk is eerlijk, dat viel natuurlijk wel te verwachten. De Mexicaan is een uitstekende Formule 1-coureur, maar ook echt niet meer dan dat. Bij de teams in het middenveld werd hij geroemd, maar bij Red Bull worden andere dingen gevraagd. Het was dan ook echt niet gek geweest als hij voor Zandvoort aan de kant was geschoven.
Toch snap ik de keuze om Perez te behouden. Ja, hij kan totaal niet meekomen met de rest, maar het eerlijke verhaal is gewoon: de rest heeft betere coureurs en het verschil met de drie andere topteams is niet meer zo groot. Voordeel voor hem is natuurlijk wel dat er na de vier topteams een hele tijd niets komt. Dus achtste, dat wordt je in principe altijd. Het zal waarschijnlijk geen constructeurstitel opleveren, maar de verwachting dat Red Bull die ineens wel wint met Daniel Ricciardo of Liam Lawson is een utopie.
McLaren heeft de betere auto én twee jonge, gedreven, maar vooral, extreem getalenteerde coureurs. Uiteindelijk was elke keuze de verkeerde geweest en dus is de rust bewaren binnen het team, het enige juiste wat ze bij Red Bull konden doen. Ook al zou je op emotioneel vlak iets anders willen zien, rationeel gezien is dit de beste keuze.
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!