Gedurende de winter werd al snel gedacht dat de cockpitbeschermer het zicht van de coureurs op de startlichten belemmert. De grote driehoek zit namelijk iets boven de helm en hierdoor kunnen de coureurs niet goed omhoog kijken. De FIA heeft hierop geanticipeerd en heeft de startlichten aangepast in Melbourne. De coureurs kunnen morgen aan het einde van de vrije trainingen wennen aan de nieuw geplaatste startlichten. Voorheen was er een tweede set startlichten die halverwege de startgrid hing, voor de coureurs die achteraan startten. Deze tweede set staat nu aan de linkerzijde, vijf meter verder dan waar de oorspronkelijke lichten stonden.
Charlie Whiting van de FIA legt uit waarom de FIA deze aanpassingen heeft doorgevoerd. ''We gaan elk circuit vragen om de lichten lager te plaatsen dan de standaardhoogte in verband met de halo. Sommige coureurs hadden geklaagd over het niet kunnen zien van de lichten dankzij de halo. Daarom hebben we de tweede set verplaatst naar de linkerkant van de baan." De Brit denkt dat het pakken van poleposition een nadeel kon zijn met de oorspronkelijke plaatsing van de startlichten. ''De coureur op poleposition kon de lichten niet helemaal zien, of hij moest zijn hoofd bewegen. De tweede set lichten aan de linkerkant verhelpen dit probleem gelukkig. Op vrijdag gaan we de nieuwe opstelling testen om te zien of de coureurs dit beter vinden. Dit is niet gebruikelijk maar ik vind het belangrijk dat ze dit concept eerst kunnen testen voor we zondag beginnen.''
Meest gelezen