Sinds de introductie van de huidige motorregels in 2014 moest Renault vaak andere motorleveranciers voor zich dulden als het ging om het aantal pk's en de betrouwbaarheid. Volgens Renault-teambaas Cyril Abiteboul zijn die tijden zo goed als voorbij. In een interview met Autohebdo vertelt de Fransman dat Renault in 2016 een reorganisatie heeft doorgevoerd bij de bedrijfstak die zich bezighoudt met het ontwikkelen van de motor. "Nu hebben we eindelijk een motor op het juiste niveau. Als je kijkt naar ons optreden op de circuits van Montreal, Spa en Monza, dan kan je daar niet aan twijfelen." Tijdens de Grand Prix van Canada kwalificeerde Daniel Ricciardo zich bijvoorbeeld als vierde. Op Monza profiteerde het team, naast van een goede setup, van de Renault-krachtbron. De motor hielp het Renault F1 Team aan het beste resultaat voor de renstal sinds de Grand Prix van Japan in 2008. Ricciardo finishte als vierde en teamgenoot Nico Hulkenberg als vijfde. Abiteboul heeft veel vertrouwen in het huidige motorblok: "We hebben een motor die krachtig is, daar twijfel ik niet aan. We hebben de 1000-pk grens bijvoorbeeld al enkele Grand Prix's geleden doorbroken." "We weten dat sommige mensen hier sceptisch over zijn en grapjes over maken", vervolgt Abiteboul, "maar ik verwijs hen door naar onze metingen en GPS-data. Het vermogen is er, alleen kunnen we dit niet altijd volledig benutten, vanwege de risico's die maximale uit de motor willen halen met zich meenemen. De betrouwbaarheid blijft immers een onderwerp waar we kritisch naar kijken. Dit zal ook voor volgend jaar een belangrijk punt van aandacht zijn." Tekst: Tom Plaum
Meest gelezen