vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Achtergrond: zaken die voor het International Court of Appeal kwamen

Het International Court of Appeal is de 'Hoge Raad' van de autosport, een rechtsorgaan waarin 36 advocaten zetelen. In de afgelopen jaren kreeg het ICA met een aantal bijzondere zaken te maken.

Als teams of rijders in beroep gaan tegen een diskwalificatie, komen ze automatisch bij het ICA terecht. De FIA wijst een groepje advocaten uit het ICA aan die de zaak moeten beoordelen. Een van die advocaten is de Nederlander Harry Duijm (66), met wie Racingnews365 een exclusief interview had.

1999: bargeboards die te ver doorbuigen.. of toch niet?

De titelstrijd van het laatste jaar van de vorige eeuw is ontzettend spannend. Michael Schumacher is voorafgaand aan het seizoen de aangewezen persoon om Mika Häkkinen zijn kroon afhandig te maken, maar als de Duitser zijn been op twee plaatsen breekt na een crash in de openingsronde van de Britse Grand Prix, komt de druk op de schouders van teammaat Eddie Irvine te liggen.

Tijdens de afwezigheid van Schumacher ontpopt Irvine zich tot de grote uitdager van Häkkinen en de Noord-Ier reist zelfs als kampioenschapsleider af naar de laatste race van het jaar. Eventjes leek het erop dat Häkkinen de titel al had veroverd op dat moment, omdat beide Ferrari's na het behalen van een dubbelzege in Maleisië worden gediskwalificeerd. De reden? Hun bargeboards bogen te ver door.

Ferrari gaat in beroep tegen de uitspraak van de stewards en dus komt de zaak voor het International Court of Appeal. De rechtbank stelt dat Ferrari in wezen geen wetten heeft overtreden, omdat het volgens de letter voldoet aan de reglementen. Dat de interpretatie daarvan kan verschillen, is volgens het ICA niet te wijten aan Ferrari, maar aan een onduidelijke regelgeving van de FIA. Zodoende krijgt Ferrari haar dubbelzege terug. Veel zou het achteraf niet uitmaken, aangezien Häkkinen de laatste race en daarmee de titel wint.

2005: vedergewicht BAR knock-out geslagen

Na een paar seizoen te hebben mogen wennen aan de Formule 1, klimt het team van BAR in 2004 rap naar het front. Het is dat Ferrari een haast onverslaanbare wagen heeft gebouwd, anders hadden Jenson Button en Takuma Sato prima een gooi naar het kampioenschap kunnen doen. Voor 2005 staat er een gigantische reglementswijziging ingepland en BAR weet daar niet zo goed mee om te gaan.

In de eerste wedstrijden van het nieuwe seizoen wordt duidelijk dat BAR de plank mis heeft geslagen en dat bijvoorbeeld Renault en McLaren ijzersterk zijn. Om toch nog wat van het jaar te maken besluit BAR vals te spelen. De wagen kan tijdens de wedstrijd onder het minimumgewicht rijden, wat uiteraard een snelheidsvoordeel oplevert. Button rijdt warempel naar een podium in San Marino, ook Sato haalt punten.

BAR valt lelijk door de mand bij de technische keuring en als men in beroep gaat, wordt er bot gevangen. Wat bleek: de BAR's hadden een tweede benzinetankje, die pas bij de laatste stop werd gevuld. Tot die tijd reden de wagens onder het minimumgewicht. De stal wordt voor twee wedstrijden geschorst en uit de uitslag van de Sanmarinese GP gehaald.

2007: McLaren kijkt af bij Ferrari

Na het afscheid van Michael Schumacher en het wegvallen van Renault ontbrandt er een geweldige strijd om de macht tussen Ferrari en McLaren. De ene stal beschikt over een prima teamgeest, de andere equipe heeft de beste wagen. Na een tijdje blijkt waarom McLaren precies de beste wagen van het veld heeft.

Men is namelijk al een poosje op de hoogte van het hoe-en-wat van de Ferrari. Er is onderling informatie uitgewisseld tussen twee rivaliserende teamleden, die in het dagelijks leven vrienden blijken te zijn. McLaren valt door de mand als de vrouw van een McLaren-teamlid in een kopijzaak Ferrari-documenten onder de scanner legt.

Een gigantische rel is het gevolg, waarbij McLaren behoorlijke boetes krijgt opgelegd. Het team moet een som van honderd miljoen euro aftikken en bovendien verliest ze al haar punten in de strijd om het constructeurskampioenschap. Een gang naar het International Court of Appeal kan daarin niets veranderen: op afkijken volgt een straf.

2007: McLarens poging om alsnog de titel te winnen

Het seizoen 2007 staat bol van de controverse. Lewis Hamilton en Fernando Alonso, een debutant en een regerend tweevoudig wereldkampioen, worden aan elkaar gekoppeld bij McLaren. Dat blijkt een dramatische misser. Het tweetal vecht elkaar de tent uit. Grootste probleem: McLaren strijdt met Ferrari om het kampioenschap en waar Alonso en Hamilton elkaar in de weg rijden, daar heeft Kimi Raikkonen geen omkijken naar teammaat Felipe Massa.

Zo scoort Raikkonen zeer constant zijn puntjes en heeft hij in de laatste race zelfs nog een kans om kampioen te worden, al is die kans niet heel erg groot. Het onverwachte gebeurt echter en Raikkonen komt in een zetel. Als Massa hem voorbij laat en Alonso en Hamilton niet genoeg punten scoren, is Raikkonen pardoes de wereldkampioen van 2007.

McLaren probeert via de rechtsgang de titel alsnog naar Woking (lees: Hamilton) te krijgen. Het team gaat in beroep tegen de uitslag, er wordt beweerd dat de wagens van Nico Rosberg, Robert Kubica en Nick Heidfeld - die niet geheel toevallig alle drie voor Hamilton zijn gefinisht - illegaal zijn. Het International Court of Appeal beoordeelt dat er niets aan de hand is: de uitslag blijft hetzelfde, Raikkonen is wereldkampioen.

2014: eerste podium wordt eerste diskwalificatie

Daniel Ricciardo's eerste weekend als Red Bull-rijder wordt een onvergetelijke voor de Australiër. Hij mag zijn opwachting maken op het Albert Park Street Circuit en vliegt voor het eigen publiek naar een tweede startplaats, waar op dat moment regerend viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel - zijn teammaat - niet verder komt dan P13. In de race houdt Ricciardo eenvoudig stand, om achter Nico Rosberg als tweede over de meet te komen.

Ricciardo kan zijn geluk niet op als hij voor de eerste keer in zijn carrière de gang naar het ereschavot mag maken. Wild spuit de thuisrijder met de champagne in het rond, de tong van de Australiër wordt - zoals later gebruikelijk zou blijken - ver uit de mond gestoken.

Het feestje wordt abrupt verstoord als Ricciardo's wagen niet door de technische keuring komt. De Red Bull met startnummer drie heeft een te hoog benzineverbruik gehad. Red Bull beweert verzachtende omstandigheden te hebben en gaat in beroep, maar het International Court of Appeal kent geen genade. Ricciardo's eerste podiumplaats verandert in Ricciardo's eerste diskwalificatie.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer