Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Adrian Newey over dood Ayrton Senna: 'Ik voel me schuldig'

Het is nog altijd de bekendste crash in de geschiedenis van de Formule 1. Op 1 mei 1994 verongelukte Ayrton Senna dodelijk op het circuit van Imola, terwijl hij aan de leiding reed. De oorzaak van het tragische ongeluk werd nooit volledig achterhaald, maar ontwerper Adrian Newey steekt ruim 20 jaar na dato hand in eigen boezem.

Newey, momenteel actief bij Red Bull Racing, was in de jaren '90 hoofdontwerper bij Williams en eindverantwoordelijk voor de bolide waarmee Senna verongelukte. In zijn autobiografische boek, How to Build a Car , gaat Newey dieper in op de zwartste periode uit zijn carrière. "In eerste instantie dachten we dat de stuurkolom de boosdoener was, maar bij nader onderzoek bleek deze intact en functioneel te zijn" , schrijft Newey. Newey had diezelfde stuurkolom echter wel aangepast, iets wat hij in zijn boek beschrijft als 'een van mijn slechtste ideeën ooit' . "Patrick Head en ik waren daar uiteindelijk verantwoordelijk voor" , steekt Newey hand in eigen boezem.

Al werd de crash uiteindelijk niet veroorzaakt door de stuurkolom, toch voelt Newey zich wel schuldig aan de dood van Senna. "Ik heb iets ontworpen waarin de beste coureur ooit is overleden" , is Newey hard voor zichzelf. "Het gaat er niet om wat de crash precies veroorzaakt heeft. Ik heb uiteindelijk een auto gemaakt die niet goed te besturen was." "In de wagen wilde Ayrton dingen doen die hij wel kon, maar de auto niet. Of hij wel of niet een lekke band kreeg maakt niet zoveel uit, de auto was gewoon niet te besturen. Zelfs niet door Ayrton."

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel