© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

"Aeroscreen minder effectief dan halo in startcrash GP België"

Het aeroscreen zoals dat in de IndyCars uitvoerig getest wordt, had Charles Leclerc niet zo goed beschermd bij zijn startcrash in België als de halo. Dat concludeert de FIA na onderzoek.

Uit onderzoek van de FIA blijkt dat de halo op de Sauber van Charles Leclerc voorkwam dat de wing endplate van Fernando Alonso het vizier van Monegask raakte.

Het is de vraag of de bewezen effectiviteit van de halo de tegenstanders ervan kan overtuigen van het belang ervan. Veel mensen vonden immers het aeroscreen, zoals dat nu nog in Amerika getest wordt, visueel mooier.

FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting geeft echter te kennen dat het aeroscreen in het geval van de crash van Leclerc lang niet zo effectief zou zijn geweest.

"Waarschijnlijk was het aeroscreen niet meer dan tien procent zo effectief als de halo." Voorlopig houdt de Formule 1 dan ook vast aan de beschermingsring, die in de toekomst visueel meer geïntegreerd zal worden in het overall ontwerp van de auto.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen