Het circuit aan de Zwarte Zee staat nou niet bepaald synoniem voor spektakel. Sinds de eerste editie in 2014 wint er altijd een Mercedes, zijn er weinig noemenswaardige incidenten te benoemen en ook de spanning tijdens de race liet vaak te wensen over. Daarom wil Pirelli een handje helpen door de drie zachtste compounds mee te nemen, waardoor de race strategisch gevarieerder moet worden. Vorig jaar nam Pirelli naar Sotsji een hardere compound mee naar Rusland, maar dit jaar wordt die achterwege gelaten vertelt motorsportdirecteur Mario Isola. "We zijn een stapje zachter gegaan qua bandenkeuze om de snelheid te bevorderen en om meer strategische uitdaging te bieden", zegt hij in de voorbeschouwing van de bandenfabrikant. "Door de kleinere hoeveelheid profiel worden de coureurs op de zachtste banden aangemoedigd om alle drie de compounds te gebruiken zonder dat zij deze intensief moeten managen tijdens de race. Dit moet de coureurs stimuleren hun banden minder te sparen, harder te gaan en zo worden zij verleid om meer pitstops te maken. Maar of de rijders dat ook gaan doen, is de vraag, want de coureurs kunnen nog altijd voor de meest veilige strategie gaan, denkt Isola. "Sotsji is niet veeleisend voor de banden dus een eenstopper moet nog steeds mogelijk zijn." Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.
Meest gelezen