Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep

Race

  • 1 NOR LAP 0
  • 2 SAI
  • 3 RUS
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Liveblog Race
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Aitken dringt na horrorcrash aan op aanpassingen Spa-Francorchamps

Williams-reservecoureur Jack Aitken ziet graag dat men op Spa-Francorchamps wijzigingen doorvoert aan de beroemde bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon. Onlangs crashte hij er zeer zwaar en dergelijke crashes moeten in de toekomst voorkomen worden, zo oordeelt hij.

Het was in de afgelopen 24 uur van Spa-Francorchamps dat Jack Aitken snoeihard crashte met een Lamborghini Huracan GT3-auto (zie video hieronder). Hij verloor de bolide in de snelle rechterknik van de bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon, waardoor hij aan de linkerkant vol in de bandenstapels knalde. Die katapulteerden hem terug de baan op met nóg een harde impact tot gevolg.

En precies daar knelt de schoen voor Aitken, die letsel opliep aan zijn ruggenwervel en sleutelbeen. Hij zou graag zien dat juist aan de linkerkant aanpassingen worden gedaan. Hij spreekt daarbij in gesprek met Autosport over een 'gevoelig onderwerp': "In het verleden hebben op die plek enkele serieuze ongelukken gezien, het is altijd al een gevaarlijk punt geweest", aldus de Brits-Koreaanse coureur die tevens deel uitmaakte van het Formule 2-veld toen Anthoine Hubert er in 2019 het leven liet. Ook hij werd hard geraakt toen hij al een harde klap met de bandenstapels had doorstaan.

"Ik heb er veel over nagedacht. In mijn ogen heeft men al veel goed werk gedaan aan wat in feite een razendsnelle blinde bocht is. Aan de rechterzijde is in mijn ogen genoeg ruimte aan de bovenkant, dus ik denk niet dat daar veranderingen noodzakelijk zijn. Het probleem is echter dat de (uitloop)ruimte aan de linkerkant zeer beperkt is. Daardoor is er geen ruimte voor de auto om af te remmen."

En dat laatste heeft een gevaarlijk bijkomend effect: "Omdat de ruimte zo beperkt is, stuiter je na een impact met de bandenstapels terug de baan op, direct in de vuurlinie", zo vervolgt hij. Hij geeft aan dat hij al heeft gesproken met mensen van de FIA om zijn standpunt als coureur te delen, maar hij weet niet precies wat er mogelijk is: "Ik ben geen circuitontwerper en weet ook niet wat de uitdagingen zijn met bijvoorbeeld het verder naar achteren plaatsen van de bandenstapels."

Het simpelweg vervangen van de asfaltstroken met grindbakken, is in de ogen van Aitken echter geen optie: "In dit geval had dat geen verschil gemaakt, want ook met grindbakken heb je aan 10 meter run-off niet genoeg om de auto af te remmen. Mogelijk had dat de zaken zelfs nog gevaarlijker gemaakt, omdat de stofwolken het zicht voor de concurrenten verder had kunnen beperken."

Verstappen met kop en schouders de beste coureur van het seizoen

Het F1-seizoen is halverwege. Hoog tijd om uitgebreid de balans op te maken. Er is in de nieuwste RacingNews365-podcast genoeg om over na te praten! Beluister 'm hieronder, met Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk.

24 reacties

    x
    Live Formule 1 Grand Prix van Rusland