Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aitken dringt na horrorcrash aan op aanpassingen Spa-Francorchamps

Williams-reservecoureur Jack Aitken ziet graag dat men op Spa-Francorchamps wijzigingen doorvoert aan de beroemde bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon. Onlangs crashte hij er zeer zwaar en dergelijke crashes moeten in de toekomst voorkomen worden, zo oordeelt hij.

Het was in de afgelopen 24 uur van Spa-Francorchamps dat Jack Aitken snoeihard crashte met een Lamborghini Huracan GT3-auto (zie video hieronder). Hij verloor de bolide in de snelle rechterknik van de bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon, waardoor hij aan de linkerkant vol in de bandenstapels knalde. Die katapulteerden hem terug de baan op met nóg een harde impact tot gevolg. En precies daar knelt de schoen voor Aitken, die letsel opliep aan zijn ruggenwervel en sleutelbeen. Hij zou graag zien dat juist aan de linkerkant aanpassingen worden gedaan. Hij spreekt daarbij in gesprek met Autosport over een 'gevoelig onderwerp': "In het verleden hebben op die plek enkele serieuze ongelukken gezien, het is altijd al een gevaarlijk punt geweest", aldus de Brits-Koreaanse coureur die tevens deel uitmaakte van het Formule 2-veld toen Anthoine Hubert er in 2019 het leven liet. Ook hij werd hard geraakt toen hij al een harde klap met de bandenstapels had doorstaan. "Ik heb er veel over nagedacht. In mijn ogen heeft men al veel goed werk gedaan aan wat in feite een razendsnelle blinde bocht is. Aan de rechterzijde is in mijn ogen genoeg ruimte aan de bovenkant, dus ik denk niet dat daar veranderingen noodzakelijk zijn. Het probleem is echter dat de (uitloop)ruimte aan de linkerkant zeer beperkt is. Daardoor is er geen ruimte voor de auto om af te remmen." En dat laatste heeft een gevaarlijk bijkomend effect: "Omdat de ruimte zo beperkt is, stuiter je na een impact met de bandenstapels terug de baan op, direct in de vuurlinie", zo vervolgt hij. Hij geeft aan dat hij al heeft gesproken met mensen van de FIA om zijn standpunt als coureur te delen, maar hij weet niet precies wat er mogelijk is: "Ik ben geen circuitontwerper en weet ook niet wat de uitdagingen zijn met bijvoorbeeld het verder naar achteren plaatsen van de bandenstapels." Het simpelweg vervangen van de asfaltstroken met grindbakken, is in de ogen van Aitken echter geen optie: "In dit geval had dat geen verschil gemaakt, want ook met grindbakken heb je aan 10 meter run-off niet genoeg om de auto af te remmen. Mogelijk had dat de zaken zelfs nog gevaarlijker gemaakt, omdat de stofwolken het zicht voor de concurrenten verder had kunnen beperken."

FZAH5CAyvps

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"