Alex Albon heeft inmiddels de nodige jaren als Formule 1-coureur afgewerkt, maar zelfs de beste coureurs zijn nooit uitgeleerd. Dat merkt de Williams-coureur de afgelopen tijd zelf ook, vooral nu hij Carlos Sainz naast zich heeft zitten. De Spanjaard, die op zijn beurt de nodige jaren als Ferrari-coureur achter de rug heeft, zit als coureur heel anders in elkaar dan Albon.
En dat maakt de samenwerking met Sainz ook heel anders dan in zijn tijd naast bijvoorbeeld Max Verstappen, zo legt de Brits-Thaise coureur uit in gesprek met RacingNews365. "Het is anders, echt heel anders. Toen ik nog naast Max reed, was ik zo bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling. Een groot deel daarvan bestond uit het feit dat ik me echt vastbeet in alle data om één ding te begrijpen: 'Waarom, of hoe, kan Max dit zo doen? En hoe rijd ik om alle problemen heen, en hoe voelt hij zich op bepaalde momenten?'."
"Maar ik was onervaren, dus ik had in veel opzichten geen idee wat de juiste vragen waren om te stellen. Ik kreeg de smaak daardoor nooit echt te pakken. Ik praat ook veel over mijn jaar buiten de Formule 1, waarin ik eigenlijk de kans kreeg om er juist wat meer bovenop te zitten voor ik weer terugkwam."
Maar dit jaar, bij Williams en naast Sainz, ziet de situatie er heel anders uit voor Albon. "En nu, naast Carlos, is het vooral het besef dat ik de mentale ruimte en de kennis heb om alles ook te begrijpen. Sommige coureurs baseren alles meer op gevoel terwijl anderen juist teruggrijpen op engineering. Ik denk dat Carlos, op basis van zijn taalgebruik en hoe hij alles begrijpt, toch vooral teruggrijpt op het technische aspect."
Overeenkomsten zijn er genoeg, zo stelt Albon, en daar wordt dan ook volop van geprofiteerd. "Als we dus naar elkaar kijken, en als ik denk aan Carlos en mezelf, zijn er natuurlijk de standaard zaken die we vergelijken. Ik kijk naar zijn rijstijl. We zijn beiden heel anders en hebben dus ook een andere rijstijl, maar die verschillen zijn heel subtiel. We hebben tegenwoordig ook een driver coach, die ons helpt tijd te winnen op vlakken waar we het verliezen ten opzichte van de ander."
Maar ook uit verschillen proberen de heren een voordeel te halen. "Maar aan de andere kant heb ik van Carlos ook geleerd hoe hij communiceert en hoe het bij Ferrari in zijn werk gaat. De werkethiek daar, en hoe zij meetings presenteren en dergelijke zaken, vind ik vooral heel interessant. Hij is immers een coureur met ervaring en hij ook weet wat hij van een auto wil."
"Ik heb van Carlos waarschijnlijk meer geleerd buiten de auto dan in de cockpit, maar dat is niet per se slecht. Dat toont gewoon aan dat hij heel goed ligt binnen het team en dat hij begrijpt welke kant we op moeten met de auto."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!