Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alexander Albon

Albon op de bres voor 'slechterik' Marko: "Zo erg is het bij lange na niet"

Red Bull staat bekend om de harde aanpak van coureurs. Alex Albon begrijpt die harde aanpak en kan ook de hoge eisen die het team stelt verklaren. En Helmut Marko, die 'slechterik'? Die valt eigenlijk best mee.

Albon
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Helmut Marko staat bekend om zijn harde aanpak van met name jonge coureurs. Hij voert druk uit op rijders in de media, zowel face to face als in de media, zeker als ze niet goed presteren. Daar kunnen Alexander Albon en zijn voorganger Pierre Gasly over meepraten. Zij werden openlijk bekritiseerd door Marko in de media.

Marko wordt dan vaak gezien als de slechterik van de Formule 1, maar volgens Albon klopt dat niet helemaal. "Ik denk dat dat een misvatting is als ik eerlijk ben", vertelt Albon in de F1 Nation podcast. "Ik denk dat hem een soort slechterik-rol wordt aangepraat in de media, maar zo erg is het echt bij lange na niet. Ik denk dat het meer Red Bull in het algemeen is (dat streng is voor coureurs, red.)", aldus de reservecoureur van Red Bull.

De hoge standaarden en verwachtingen die het team uit Milton Keyes stelt, wijzen volgens Albon op de winnaarsmentaliteit en de cultuur binnen het team. "Op de eerste plaats moet je je realiseren dat het een winnend team is. Ze verwachten goede resultaten. Dat leidt tot een bepaalde cultuur in het team van 'als we niet winnen, dan zijn we niet blij'. En dat is ook hoe het moet zijn, zeker bij de drie topteams. Over het algemeen is dat wat zij verwachten."

Albon geeft aan dat hij het daar niet altijd gemakkelijk mee had. "Natuurlijk is dat moeilijk. Zeker als je niet veel ervaring hebt in een topteam. Maar het is wat het is. Ik denk dat het belangrijkste is dat je gewoon vertrouwen in de auto krijgt."

De coureur uit Thailand geeft aan dat Red Bull hem nooit het gevoel heeft geven dat hij elk moment ontslagen had kunnen worden. "Het is niet dat er een 'je moet dit doen, want als je dat niet doet, dan kun je je spullen pakken' soort cultuur heerst. Ze willen dat beide auto's het goed doen. Dat is het doel. Je wil geen druk uitoefenen op iemand als ze niet goed presteren, want dat doen de media al genoeg."

Volgens Albon legt hij bovendien zelf de lat het hoogst. "Ik leg mezelf de meeste druk op. Er is niemand anders die dat kan, en druk van buitenaf draagt ook nergens aan bij. Waar het ook mee te maken heeft, is het gegeven dat de manier waarop de Red Bull snel is minder makkelijk eigen te maken is voor Sergio of voor mijzelf, dan het is voor Verstappen."

Ook interessant:

Verstappen kan profiteren van Mercedes-problemen in Turkije

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk vooruit op de Grand Prix van Turkije, waar Max Verstappen mogelijk goede zaken kan doen als hij van Mercedes' motorproblemen kan profiteren. Beluister de podcast hieronder.

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona