Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Toscane 2020

Albon ontkent schuld aan megacrash op Mugello

Tijdens de Grand Prix van Mugello ging het tijdens een herstart na de safety car grandioos mis. Alexander Albon werd als een van de twaalf (!) schuldigen aangewezen, maar daar was de Red Bull-coureur het overduidelijk niet mee eens.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas F1

In de eerste ronde ging het al mis tijdens de Grand Prix van Toscane anderhalve week geleden. Na de daaropvolgende safety car periode en de daaropvolgende herstart ging al helemaal mis. Verschillende coureurs achterin het veld dachten dat iedereen al op volle snelheid was begonnen met racen, maar dat was niet het geval.

Als een accordeon schoof het veld ineen, wat zorgde voor enkele ernstige kop-staartbotsingen. Meerdere coureurs vielen uit en na een uitgebreid onderzoek na afloop van de race werden twaalf coureurs schuldig bevonden aan het onnodig remmen en versnellen tijdens de herstart.

Een van die coureurs was Alexander Albon, die zich anderhalve week later nog steeds van geen kwaad bewust is. Hij reed van de coureurs die een waarschuwing kregen het verste vooraan, en kan dus worden gezien als degene die de problemen veroorzaakte. Volgens de Red Bull-coureur lagen er echter andere factoren ten grondslag van de crash.

"We hebben de FIA gemaild na afloop van de race, want er was niks raars of fout wat ik deed", antwoordt Albon op de vraag van RacingNews365 over de crash.

"Het was overduidelijk een accordeoneffect. Dat ontstond vooral door de lay-out van het circuit. Dat zie je bijvoorbeeld ook op het circuit in Azerbeidzjan. Als het rechte stuk erg lang is, dan wacht je tot het laatst mogelijke moment om de race te herstarten, zodat het slipstream effect zo min mogelijk van invloed is. Dit was het gevolg daarvan."

Of er in de toekomst dingen kunnen worden veranderd om eenzelfde scenario te voorkomen weet Albon niet. Volgens hem hadden er geen coureurs schuld aan de grote crash. "Ik weet niet of er een manier bestaat om het veiliger te maken. De safety car gaf de coureurs weinig tijd om te reageren op de situatie, dus dat hielp ook niet mee. Tot aan de laatste bocht moest Valtteri heel dicht op de safety car blijven, dus hij had geen tijd om ruimte te creëren."

"Daarom vind ik niet dat je een coureur schuld kan geven", vervolgt hij. "Iedereen probeert te gokken wanneer de leider, in dit geval Valtteri, op het gas zou gaan. Dan gaat iedereen accelereren, zo gaat dat nou eenmaal. Het is niemands fout, niet van de coureurs. We moeten gewoon zorgen dat het niet meer gebeurt", aldus Albon.

Met medewerking van Dieter Rencken.

Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

2 reacties

    Interview Lammers: "Daarom moet Red Bull voor Hulkenberg kiezen"