Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Toscane 2020

Albon ontkent schuld aan megacrash op Mugello

Tijdens de Grand Prix van Mugello ging het tijdens een herstart na de safety car grandioos mis. Alexander Albon werd als een van de twaalf (!) schuldigen aangewezen, maar daar was de Red Bull-coureur het overduidelijk niet mee eens.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas F1

In de eerste ronde ging het al mis tijdens de Grand Prix van Toscane anderhalve week geleden. Na de daaropvolgende safety car periode en de daaropvolgende herstart ging al helemaal mis. Verschillende coureurs achterin het veld dachten dat iedereen al op volle snelheid was begonnen met racen, maar dat was niet het geval.

Als een accordeon schoof het veld ineen, wat zorgde voor enkele ernstige kop-staartbotsingen. Meerdere coureurs vielen uit en na een uitgebreid onderzoek na afloop van de race werden twaalf coureurs schuldig bevonden aan het onnodig remmen en versnellen tijdens de herstart.

Een van die coureurs was Alexander Albon, die zich anderhalve week later nog steeds van geen kwaad bewust is. Hij reed van de coureurs die een waarschuwing kregen het verste vooraan, en kan dus worden gezien als degene die de problemen veroorzaakte. Volgens de Red Bull-coureur lagen er echter andere factoren ten grondslag van de crash.

"We hebben de FIA gemaild na afloop van de race, want er was niks raars of fout wat ik deed", antwoordt Albon op de vraag van RacingNews365 over de crash.

"Het was overduidelijk een accordeoneffect. Dat ontstond vooral door de lay-out van het circuit. Dat zie je bijvoorbeeld ook op het circuit in Azerbeidzjan. Als het rechte stuk erg lang is, dan wacht je tot het laatst mogelijke moment om de race te herstarten, zodat het slipstream effect zo min mogelijk van invloed is. Dit was het gevolg daarvan."

Of er in de toekomst dingen kunnen worden veranderd om eenzelfde scenario te voorkomen weet Albon niet. Volgens hem hadden er geen coureurs schuld aan de grote crash. "Ik weet niet of er een manier bestaat om het veiliger te maken. De safety car gaf de coureurs weinig tijd om te reageren op de situatie, dus dat hielp ook niet mee. Tot aan de laatste bocht moest Valtteri heel dicht op de safety car blijven, dus hij had geen tijd om ruimte te creëren."

"Daarom vind ik niet dat je een coureur schuld kan geven", vervolgt hij. "Iedereen probeert te gokken wanneer de leider, in dit geval Valtteri, op het gas zou gaan. Dan gaat iedereen accelereren, zo gaat dat nou eenmaal. Het is niemands fout, niet van de coureurs. We moeten gewoon zorgen dat het niet meer gebeurt", aldus Albon.

Met medewerking van Dieter Rencken.

Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

2 reacties

    x
    Interview Nederlandse dame maakt furore bij de FIA als Championship Manager