Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Albon ontkent schuld aan megacrash op Mugello

Tijdens de Grand Prix van Mugello ging het tijdens een herstart na de safety car grandioos mis. Alexander Albon werd als een van de twaalf (!) schuldigen aangewezen, maar daar was de Red Bull-coureur het overduidelijk niet mee eens.

In de eerste ronde ging het al mis tijdens de Grand Prix van Toscane anderhalve week geleden. Na de daaropvolgende safety car periode en de daaropvolgende herstart ging al helemaal mis. Verschillende coureurs achterin het veld dachten dat iedereen al op volle snelheid was begonnen met racen, maar dat was niet het geval. Als een accordeon schoof het veld ineen, wat zorgde voor enkele ernstige kop-staartbotsingen. Meerdere coureurs vielen uit en na een uitgebreid onderzoek na afloop van de race werden twaalf coureurs schuldig bevonden aan het onnodig remmen en versnellen tijdens de herstart. Een van die coureurs was Alexander Albon, die zich anderhalve week later nog steeds van geen kwaad bewust is. Hij reed van de coureurs die een waarschuwing kregen het verste vooraan, en kan dus worden gezien als degene die de problemen veroorzaakte. Volgens de Red Bull-coureur lagen er echter andere factoren ten grondslag van de crash. "We hebben de FIA gemaild na afloop van de race, want er was niks raars of fout wat ik deed", antwoordt Albon op de vraag van RacingNews365 over de crash. "Het was overduidelijk een accordeoneffect. Dat ontstond vooral door de lay-out van het circuit. Dat zie je bijvoorbeeld ook op het circuit in Azerbeidzjan. Als het rechte stuk erg lang is, dan wacht je tot het laatst mogelijke moment om de race te herstarten, zodat het slipstream effect zo min mogelijk van invloed is. Dit was het gevolg daarvan." Of er in de toekomst dingen kunnen worden veranderd om eenzelfde scenario te voorkomen weet Albon niet. Volgens hem hadden er geen coureurs schuld aan de grote crash. "Ik weet niet of er een manier bestaat om het veiliger te maken. De safety car gaf de coureurs weinig tijd om te reageren op de situatie, dus dat hielp ook niet mee. Tot aan de laatste bocht moest Valtteri heel dicht op de safety car blijven, dus hij had geen tijd om ruimte te creëren." "Daarom vind ik niet dat je een coureur schuld kan geven", vervolgt hij. "Iedereen probeert te gokken wanneer de leider, in dit geval Valtteri, op het gas zou gaan. Dan gaat iedereen accelereren, zo gaat dat nou eenmaal. Het is niemands fout, niet van de coureurs. We moeten gewoon zorgen dat het niet meer gebeurt", aldus Albon. Met medewerking van Dieter Rencken . Is het nu een goed of tegenvallend seizoen voor Max Verstappen? Een ding is zeker: de wereldtitel is buiten beeld. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

Viaplay
x
LIVE Reacties na derde tijd Verstappen in eerste vrije training GP China