De cijfers van Alexander Albon tegenover Nicholas Latifi en Logan Sargeant spreken boekdelen: Nicolas Latifi werd met 18-2 verslagen in de kwalificatie en met 12-1 in de race. Logan Sargeant werd met 35-0 in de kwalificatie gesloopt, in de races is het onderlinge resultaat 23-0. Duidelijke cijfers die de klasse van Albon lieten zien, al lijkt hij vooral blij te zijn met zijn nieuwe, meer ervaren teamgenoot Carlos Sainz.
Waar dat aan ligt? Volgens Albon is de combinatie van ervaring in de Formule 1 en ervaring bij Williams ideaal. "Mensen zien mij als een superervaren coureur, maar ik heb eigenlijk niet zoveel races gereden als mensen denken. Ik denk dat Carlos twee keer zoveel races heeft gereden dan ik", zo begint Albon aan zijn verhaal in een exclusief gesprek met RacingNews365. Voor de beeldvorming: Albon reed 118 Grands Prix in de F1, Sainz maar liefst 219.
"Maar tegelijkertijd vormen we een geweldige combinatie: ik heb veel met de auto gereden en ken het DNA van Williams, en hij heeft natuurlijk veel meer met andere auto's gereden en weet wat er haalbaar is. Bij mij is het bijna alsof ik begrijp hoe ik moet improviseren om er met de auto uit te komen."
Het grote verschil tussen vorige teamgenoten van Albon en Sainz is de inbreng in de ontwikkeling van de wagen: "Ik ga niemand de schuld geven, maar er zat eigenlijk altijd een rookie of onervaren coureur in het andere zitje. Daardoor moest ik het overgrote deel van het ontwikkelingswerk doen. Je zou kunnen zeggen dat we momenteel 200 procent sneller werken dan hiervoor. We kunnen de auto dus sneller en gedetailleerder ontdekken."
"Omdat wij nu Carlos bij ons hebben, iemand die goed is in feedback geven, kunnen we meer performance uit de auto halen. Iets waar we hiervoor niet toe in staat waren."
Daarnaast verklaart Albon dat beide Williams-coureurs een vergelijkbare rijstijl hebben, iets wat het bepalen van de afstelling tijdens raceweekenden verbetert: "Als we aan de eerste vrije training beginnen, hebben we twee auto's waarmee we gewoon kunnen rondrijden. We kunnen de afstelling verkennen, net als de kleine, verschillende richtingen die we moeten testen. Of het nu voor de auto van volgend jaar is, of de auto van dit jaar. Wat het ook mag zijn, en zelfs wat betreft het rijden... En tegen de tijd dat we bij de kwalificatie zijn, eindigen we met een vrijwel identieke set-up."
Ook interessant:
De Formule 1-coureurs en teams genieten momenteel volop van de zomerstop, zo ook Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen zit daarbij in een unieke positie voor de stoelendans in de koningsklasse van de autosport. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat, en nog veel meer, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!