Alexander Albon werd op 23 maart 1996 geboren in Londen, Engeland, als zoon van een Britse vader en Thaise moeder. De Red Bull-coureur vertegenwoordigt in de Formule 1 de vlag van zijn moederland, maar is in Groot-Brittannië opgegroeid. Dat Albon al snel in contact kwam met het racen is niet heel verwonderlijk. Zijn vader, Nigel Albon, was namelijk een verdienstelijk Brits autocoureur. Vader Albon kwam echter niet veel verder dan enkele Britse raceklassen, in tegendeel tot zoon Alex. Albon kreeg het racevirus te pakken - zijn eerste woord was 'rari', al doelend op Ferrari. Zijn vader kocht op jonge leeftijd een kart voor zijn zoon, waarna Albon vanaf zijn achtste lvensjaar op hoog niveau meestreed om overwinningen in de Britse kartklassen. Daar viel hij op, want toen hij in 2012 de overstap maakte naar de single seaters werd hij opgenomen in het Red Bull Junior Team, samen met onder andere Carlos Sainz en Daniil Kvyat. "Ik was dag in dag uit bezig met karten. Ik was dat ene kind dat er altijd op aandrong om naar de kartbaan te gaan", zo vertelt Albon op de officiële Formule 1-site. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Zijn debuutseizoen in de single seaters, in de Formule Renault 2.0-klasse, liep echter uit op een deceptie. Albon werd slechts 38e in een kampioenschap met 49 coureurs. Zijn contract bij Red Bull werd dan ook niet verlengd en zijn autosportcarrière leek zo goed als klaar. "Ik was simpelweg niet goed genoeg, dus ik had het kunnen verwachten. Ik wist op dat moment dat Red Bull mijn contract niet zou verlengen", zo blikt de Formule 1-coureur terug, al liet hij het er natuurlijk niet bij zitten. Hij rechtte de rug en ging op zoek naar sponsorgeld om zijn carrière nieuw leven in te blazen. Samen met zijn vader trok hij naar Thailand, waar hij het gewenste sponsorgeld bij elkaar wist te schrapen. Die sponsoren stelde hij vervolgens niet teleur. In 2014 en 2015 kwam hij opnieuw uit in de Formule Renault 2.0 en eindigde respectievelijk zestiende en derde in het kampioenschap. Hij werd beter en beter en maakte de stap naar de Europese Formule 3, waar hij in zijn rookieseizoen vijf podiumfinishes en een zevende positie in het kampioenschap veroverde. Hij verdiende daardoor een kans in de GP3-klasse, waar hij in 2016 als teamgenoot van de uiteindelijke kampioen Charles Leclerc knap tweede werd, met in totaal vier overwinningen. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Zijn ster was rijzende en dus maakte Albon al na een enkel jaar in de GP3-klasse de overstap naar de Formule 2. Na een wisselvallig debuutseizoen (10e in het kampioenschap) schitterde hij in 2018 aan de zijde van George Russell en Lando Norris, maar wel nadat hij weer een lange tijd met zijn pet rond moest gaan, aangezien een Formule 2-stoeltje zonder financiële steun nagenoeg onmogelijk te veroveren is. Hij streed om de Formule 2-titel, maar uiteindelijk waren Russell en Norris net wat sterker dan de Britse Thai. Hij eindigde als derde in het kampioenschap, maar zonder enig budget leek hij de stap naar de Formule 1 niet te kunnen maken. Hij moest genoegen nemen met een Formule E-contract. "Al sinds ik vier jaar oud was droomde ik van de Formule 1, maar nu ik eindelijk het einde van de tunnel had bereikt, was er helemaal niks..." Totdat Red Bull plots een stoeltje over had bij Toro Rosso, nadat Ricciardo was vertrokken bij de hoofdmacht en Gasly werd doorgeschoven. Albon werd opgebeld door Marko en plots had hij een Formule 1-stoel bemachtigd. Zeven jaar nadat hij door Red Bull aan de kant werd geschoven, mocht hij terugkomen, en hoe. Na een prima eerste helft van zijn debuutseizoen werd hij plots al gepromoveerd tot teamgenoot van Max Verstappen. In 2020 moet hij zijn Nederlandse teamgenoot gaan helpen aan de wereldtitel, door punten af te snoepen van grote namen als Mercedes-coureur Lewis Hamilton en Ferrari-coureur Charles Leclerc. Wat er echter ook gebeurt, de Formule 1-droom van Alexander Albon is in vervulling gegaan. Toch wil hij uiteraard meer, uiteindelijk wil hij ook met de wereldtitel aan de haal gaan.
Meest gelezen