Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Alles wat moet je weten over Netflix' Formule 1-serie Drive to Survive seizoen vier

De Formule 1-fans wachten nog altijd met smart op seizoen vier van de populaire Netflix-serie Drive to Survive. Terwijl we wachten, beantwoordt RacingNews365 de belangrijkste vragen over de hitserie.

Drive to survive camera
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Netflix

De razendpopulaire Netflix-serie Drive to Survive zal binnenkort komen met een vierde seizoen, volledig gericht op het afgelopen Formule 1-jaar. De serie moet miljoenen extra volgers opleveren voor de koningsklasse en is vooral gericht op de groei op de Amerikaanse markt. Ergens voorafgaand aan het F1-seizoen van 2022 moet de serie online verschijnen.

Maar hoeveel afleveringen zullen er zijn? Wie gaan we in deze reeks afleveringen zien en wie juist niet? Wat moeten de fans nog meer weten over de serie? RacingNews365 beantwoordt hier de belangrijkste vragen rondom de Netflix-serie.

Wat is de releasedatum van Drive to Survive op Netflix?

Netflix en de Formule 1 hebben nog geen specifieke datum gegeven, maar alle voorgaande seizoenen verschenen in de twee weken voorafgaand aan het nieuwe Formule 1-seizoen. Het is dus aannemelijk dat Drive to Survive ook dit jaar vlak voor het nieuwe seizoen begint, verschijnt.

De Grand Prix van Bahrein van dit jaar, de seizoensopener, staat gepland voor zondag 20 maart. Dit betekent dat Netflix hoogstwaarschijnlijk ergens in de eerste helft van maart de serie online zal gooien. Vorig jaar werd de eerste trailer en de release date gedeeld halverwege februari, dus we hoeven niet te lang meer te wachten.

Hoeveel afleveringen krijgen we te zien?

Er wordt hier van tevoren geen informatie over gegeven, maar alle voorgaande seizoenen kenden 10 afleveringen van tussen de 27 en 40 minuten per aflevering. Het is dus aannemelijk dat seizoen vier wederom 10 afleveringen krijgt van pak en beet een half uur.

Maar, gezien het langste seizoen tot nu toe in 2021, kan het wel eens wat langer worden. Zie het niet als verrassing als Netflix dit jaar veel grootser uitpakt. Naast het recordaantal races hebben we natuurlijk ook nog de intense titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton...

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Zullen we alle Formule 1-coureurs terugzien in de serie?

Tot nu toe weten we dat er één grote naam zal ontbreken in de serie: Max Verstappen. De Nederlander liet eerder weten niet mee te werken aan interviews voor de Netflix-serie. "Ik snap dat het een boost in populariteit oplevert in de Verenigde Staten, maar als coureur heb ik er niet zo veel mee", zei hij tegen The Associated Press.

"Ze hebben wat rivaliteiten gefaked die in het echt niet bestaan, dus ik heb besloten om er niet aan deel te nemen en geen interviews te geven." Tot vooralsnog hebben geen andere coureurs nog gezegd niet mee te willen werken, al zal Fernando Alonso misschien ontbreken omdat hij zijn eigen documentaire heeft op Amazon Prime: Fernando.

In het eerste seizoen van Drive to Survive deden Red Bull en Mercedes als teams ook niet mee, al waren ze in seizoen twee en drie wel te zien. Komend seizoen zal de titelstrijd ongetwijfeld aan bod komen. Daarnaast is het niet dat we Verstappen helemaal niet in beeld zien: Netflix mag namelijk gewoon gebruik maken van de Formule 1-televisiebeelden.

Waarom wordt het F1-seizoen niet live bijgehouden door Netflix?

In plaats van een race-na-race samenvatting te vertellen van het F1-seizoen, kiest Drive to Survive ervoor om in iedere aflevering de focus te leggen op het verhaal van een bepaalde coureur, team of gebeurtenis. Met 10 afleveringen van elk minder dan een uur is het onmogelijk om elk verhaal van elke race te coveren.

Er is wel wat kritiek op de selectieve keuzes van de Netflix-serie, omdat bepaalde gebeurtenissen anders belicht worden dan dat ze in de werkelijkheid zijn. Zo werd er een rivaliteit laten zien tussen Lando Norris en Carlos Sainz toen ze beide voor McLaren reden, terwijl ze juist bekend staan om hun 'bromance'.

Het aanbod van F1-content op Netflix kan echter wel groeien. Formule 1-CEO Stefano Domenicali hintte er in november op dat een live-versie van Drive to Survive een mogelijkheid is voor in de toekomst.

			© Netflix
	© Netflix

Hoe zit het met de toekomst van de serie?

De verhaallijnen in Drive to Survive veranderen vanzelfsprekend elk seizoen, maar de opzet van de serie blijft grotendeels hetzelfde. Netflix volgt verschillende gebeurtenissen tijdens een F1-seizoen, waardoor de kijkers een uniek kijkje achter de schermen kijken bij een coureur, team of bij een gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de scheiding van Renault en Red Bull, een aantal jaren terug.

Als het format jarenlang hetzelfde blijft, kan het misschien gaan vervelen. McLaren-CEO Zak Brown denkt echter niet dat de serie moet veranderen. "Het lijkt zo te zijn dat Drive to Survive steeds beter wordt", zegt hij tegen RacingNews365. "Het format blijft hetzelfde, maar elk verhaal is totaal verschillend. Ik zie dus niet waarom dat moet veranderen."

"Ik ben benieuwd naar het komende seizoen, want je krijgt het niet regelmatig te zien. Het mag dan wel seizoen vier zijn, maar je moet telkens tien maanden wachten. Dan word je hongerig naar een aflevering, waardoor iedereen het gaat binge-watchen. Daarna kijken ze weer naar de Formule 1, waarna ze na het seizoen weer een nieuwe reeks Drive to Survive willen zien."

7 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez