Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alles wat we hebben geleerd tijdens de tweede testdag in Bahrein

Tijdens de tweede testdag voorafgaand aan het Formule 1-seizoen zagen we weer van alles wat. Aan het einde van de rit zagen we een mooie lijst, met zowaar een Alfa Romeo-coureur bovenaan, maar als we alleen maar naar de tijden kijken, dan trekken we de verkeerde conclusies. Wat hebben we wel kunnen leren tijdens testdag twee in Bahrein?

Een dag, twee sessies, acht en een half uur, 510 minuten en in totaal dus 30.600 seconden om te testen. Op vrijdag was het tijd voor de tweede testdag in Bahrein. RacingNews365 was natuurlijk weer aanwezig op locatie en zet op papier welke conclusies wij hebben getrokken, waarbij we proberen onszelf niet te veel te laten verleiden door het scorebord. Het zijn en blijven immers testdagen!

Red Bull niet onfeilbaar, maar wel snel

De tweede testdag begon wederom zeer sterk voor Red Bull. Sergio Perez kroop achter het stuur van de RB19 en hij ging door waar Max Verstappen op donderdag was gebleven. Vele ronden werden aan elkaar geregen en er leek geen vuiltje aan de lucht te zijn. "De auto voelt goed, de pace is goed en hopelijk kunnen we de auto op zaterdag nog wat verder tunen", zo liet de Mexicaan weten. In de middag ging het echter net wat minder bij Red Bull, want Verstappen kwam niet verder dan 47 ronden, tegenover 76 voor Checo in de ochtend. 'Een kinderziekte', zo noemde hoofdengineer Gianpiero Lambiase het probleem dat het team nekte. Het toont maar weer aan dat ook het team uit Milton Keynes niet immuun is voor betrouwbaarheidsproblemen. Het was een olielek dat roet in het eten gooide en er - letterlijk - voor zorgde dat het team van Verstappen even niet als een geoliede machine liep. Kijkend naar de tijdenlijst, dan reed Verstappen naar een tweede plek. Sneller dan wie dan ook op dezelfde band (de medium C3-band), wat een goed teken is. Het zijn natuurlijk maar testdagen, maar vooral het gemak waarmee de tweevoudig kampioen de pitbox uitrijdt en meteen een scherpe tijd neerzet, zal de concurrentie toch angst in moeten boezemen.

Zorgen bij Mercedes

De zorgen die er kortstondig bij Red Bull waren, vallen echter in het niet bij de zorgen van Mercedes. Daar was het toch echt even alle hens aan dek tijdens en na de tweede testdag. Daar waar men op donderdag nog goedgemutst naar bed ging, zo was het beeld op vrijdag plots heel anders. Lewis Hamilton en George Russell hadden de grootste moeite met hun W14, dat terwijl de omstandigheden in Bahrein op vrijdag eigenlijk nagenoeg vergelijkbaar waren met de omstandigheden op donderdag. Menig kale plek ontstond er achter de oren van het Mercedes-personeel, dat de hele dag niets anders deed dan zichzelf achter de oren krabben. Van vrijdag op zaterdag moeten ze hard aan de bak om alle data te bestuderen en de auto van top tot teen te onderzoeken. Er werd gesproken over problemen met de balans en na afloop was de stemming allesbehalve positief. Zien we vergelijkbare taferelen als vorig jaar, toen de auto ook een diva was?

Verstappen zeer goedgemutst

Terug naar Red Bull, of eigenlijk naar Verstappen. De Nederlander repte na afloop van zijn testsessie - het was zijn laatste van deze driedaagse - met geen woord over de problemen die hij in de middag ervoer. Integendeel. Hij was zeer blij met het verloop van de testdagen. De auto voelt goed, reageert zoals Max wil, is comfortabel en vanaf de eerste meters kon hij meteen pushen. We kennen Verstappen inmiddels al langer dan vandaag. Als er iets niet lekker zou gaan, of niet naar zijn zin zou zijn, dan krijgen we dat vaak snel te horen, of in ieder geval te merken. Dit jaar lijkt Red Bull echter al heel vroeg de auto helemaal onder controle te hebben. Angstaanjagend als je Ferrari of Mercedes bent...

Ferrari houdt zich rustig

Als we het dan toch over die rode rakkers uit Italië hebben: Ferrari deed op vrijdag gewoon weer haar ding, net als op donderdag. Ronden rijden, niet tegen problemen aanlopen, maar ook niet het achterste van de tong laten zien. Charles Leclerc en Carlos Sainz geven zelf aan tevreden te zijn met de wagen, maar benadrukken ook dat de limiet nog lang niet opgezocht is. De acht tienden die Sainz op vrijdag toegaf op Verstappen kan natuurlijk ook met een korreltje zout worden genomen, al zal Max ook nog niet tot het gaatje zijn gegaan. De Scuderia laat zich (nog) niet verleiden door de sterke tijden van Verstappen en dacht er geen seconde over na om laat op vrijdag nog even een set zachte banden in gebruik te nemen en van zich te laten horen. Nee, eigenlijk vallen ze totaal niet op, niet in positieve zin, maar ook niet in negatieve zin. En tijdens een testweek is dat helemaal niet erg. Zouden ze stiekem ook gewoon heel goed zijn?

De Vries blijft maar indruk maken

De ene Nederlander is al behandeld, maar sinds kort kunnen we natuurlijk genieten van twee nuchtere Hollanders in de Formule 1. We moeten er nog steeds even aan wennen, maar Nyck de Vries zelf gedraagt zich in ieder geval al alsof hij jaren meedraait in de koningsklasse. Stiekem doet hij dat ook, zij het als reserve bij vele andere teams, maar in aanloop naar zijn eerste echte fulltime F1-seizoen laat de geboren Fries zich van zijn beste kant zien. Een beetje zoals Ferrari: hij rijdt veel ronden, zonder al te snel te zijn, maar heeft in ieder geval weinig om over te klagen. Vanuit AlphaTauri horen we bovendien ook alleen maar positieve geluiden over Nyck, die zichzelf stiekem al helemaal aan het manifesteren is als de nieuwe leider van het team uit Faenza. De vraag is en blijft natuurlijk hoe goed de AT04 is die hij dit jaar onder zijn billen heeft, maar het lijkt al ietwat beter te zijn dan vorig jaar, toen AlphaTauri bleef steken op P9 in het kampioenschap.

Gaat dit team Mercedes inhalen?

Als we kijken naar het middenveld en naar de problemen van Mercedes, dan zou je zelfs vermoeden dat de Silver Arrows in de achteruitkijkspiegels moeten gaan kijken. Achter de traditionele top drie zijn er nog zeven andere teams die graag mee willen strijden om die zeges, maar het ene team komt daar eerder in aanmerking voor dan het andere team. McLaren zal dat voorlopig niet zijn, daarover later meer, en ook Alpine, dat vorig jaar vierde werd in het kampioenschap, is nog niet heel solide bezig de afgelopen twee dagen. Alfa Romeo misschien? Zij waren immers de aller snelsten tijdens testdag twee. Mwa, op de C5-banden was dat geen mega-prestatie. Zou het dan Aston Martin zijn? Op dit moment is dat team misschien wel het team dat het dichtst bij de top staat. Met haar flink gewijzigde nieuwe bolide vielen ze al in positieve zin op en ondanks wat opstartproblemen op donderdag zit men er constant goed bij. Zowel op donderdag als op vrijdag was Fernando Alonso de coureur die het dichtste op Verstappen zat met dezelfde medium band. We benadrukken het nogmaals, het zijn slechtst testdagen, maar misschien dat het team van Lawrence Stroll eindelijk daad bij het woord gaat voegen en ijzersterk uit de hoek komt?

Williams rijdt veel ronden, maar lijkt niet heel snel

Williams, dat langzaam een beetje het lelijke eendje van de Formule 1 aan het worden is, is in ieder geval erg productief. Men staat na twee lange dagen bovenaan in het klassement met de meeste gereden ronden, maar qua rondetijden is het nog niet je van het. Maar, het gaat natuurlijk vooral om de meters! Op de allersnelste band kwam rookie Logan Sargeant op vrijdag niet in de buurt van tijden van Verstappen of Alonso op medium C3, of Zhou op dezelfde zachtste C5-band. Wel reed de Amerikaan dus vele, vele meters, en daar ligt momenteel uiteraard de focus op. Kan Williams zich dit jaar wel mengen in het middenveld? We hopen het voor ze!

McLaren stelt teleur

En ja, McLaren. Op het altijd onzichtbare Haas na hebben we eigenlijk de naam van elk F1-team nu wel al in onze mond genomen. McLaren is echter nu al de verwachtingen van alle fans naar beneden bij aan het stellen. De snelheid is er niet en qua aantal ronden bungelt het team ver onderaan in het klassement, na verschillende problemen. De doelen werden deze winter niet behaald, benadrukte Zak Brown, waardoor de nieuwe McLaren er nauwelijks anders uitziet dan zijn voorganger en ook niet heel veel sneller is. In Azerbeidzjan, over ruim twee maanden, verwacht men pas de eerste grote upgrades die voor een stap voorwaarts moeten zorgen. Weer een verloren jaar voor het team van Lando Norris en Oscar Piastri? Maar goed. Vooruit. Nog één laatste keer zeggen we het. Adem in.... het is maar testen ... adem uit. Zaterdag nog een dag en dan gaan we over een week alweer beginnen met de eerste Grand Prix!

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel