Op Silverstone ging het helemaal mis tijdens de openingsronde van de Grand Prix. Lewis Hamilton probeerde het op hoge snelheid aan de binnenkant bij Max Verstappen, maar hij tikte de Nederlander aan, die vervolgens hard in de muur vloog. Met een straf van tien seconden kwam de Brit er goed vanaf en uiteindelijk kon hij nog naar de overwinning rijden.
Fernando Alonso zag het ook gebeuren en in gesprek met RacingNews365 en andere media wordt hem gevraagd of hij niet denkt dat het incident een precedent schept voor de toekomst, omdat de Brit er relatief makkelijk vanaf kwam en uiteindelijk de race toch nog kon winnen.
"Nee, dat denk ik niet", antwoordt Alonso. "Het incident was gewoon ongelukkig. Een ongelukkige bocht, een ongelukkige positie, een ongelukkig gevecht. Ik denk niet dat het met opzet is gebeurd, dus dan is een zwaardere straf niet nodig."
Hij snapt de ophef wel, maar volgens hem kan je geen enkel incident met het incident op Silverstone vergelijken. "Wat mensen waarschijnlijk verwachten is consistente straffen, maar het is lastig om consistent te zijn in de strafmaat als elk incident uniek is. Er is geen enkel incident dat hetzelfde is, elk incident is weer anders."
Een veel genoemd voorbeeld was de megacrash in Spa bij de start van de race aldaar in 2012. Maar ook dat wuift de Spanjaard weg. "Als ik terugdenk aan 2012", zo doelt hij op de startcrash waarbij Romain Grosjean indirect Lewis Hamilton over andere auto's heen, waaronder die van Alonso, duwde. "Toen streed ik ook mee om de wereldtitel. Grosjean werd geschorst voor een race, maar ik ben er zeker van dat hij er niet met opzet voor zorgde dat Hamilton en hijzelf over me heen vlogen. Niemand doet zoiets met opzet."
Er zal door de straf, hoe hoog of laag deze ook was geweest, niets veranderen. Iedereen zal doorgaan met hard, maar fair racen, meent de Alpine-coureur. "Als men dat soort straffen herinnert, dan denken ze dat de straf voor Hamilton in Silverstone te laag is. Wat daar echter gebeurd is, is niet hetzelfde als hetgeen dat in Spa is gebeurd in 2012. Zoals ik al zei, elk incident is uniek, dus ik denk niet dat die crash een precedent schept. We blijven gewoon hard racen, maar wel zo clean mogelijk. Daar ben ik zeker van."

De grote Formule 1 2021 quiz
We zitten midden in de zomerstop, traditioneel het halverwege punt van het Formule 1-seizoen. Max Verstappen en Lewis Hamilton namen de meeste prijzen in ontvangst, maar hoe breng jij het ervan af als we jouw kennis over 2021 testen?
Speel mee