Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alonso schaart zich achter FIA: "Voor Red Bull was dat te lang"

Ook in Miami zijn de DRS-zones dit jaar iets ingekort door de FIA. In Bakoe werd de zone op het lange rechte stuk ook al ingekort, tot onvrede van een aantal coureurs. Fernando Alonso snapt het inkorten juist wel.

De eerste twee DRS-zones van het Miami International Autodrome zijn voor dit weekend ingekort, dit nadat de FIA in Azerbeidzjan ook al 'knipte' in de lengte van het deel van het circuit waar de vleugel open mag. Volgens het mondiale autosportorgaan werd inhalen op de rechte stukken net iets te makkelijk met een te lange DRS-zone. Meerdere coureurs zijn niet blij met de verandering van de FIA, maar volgens Aston Martin-coureur Fernando Alonso was het inkorten een goede zet. "In Bakoe was inhalen bijvoorbeeld te makkelijk een jaar geleden", zo trapt hij in Miami af voor de microfoon van onder andere RacingNews365 . Alonso legt uit waarom iedereen een ander perspectief heeft. "Ik hoorde Lewis Hamilton zeggen dat de DRS-zone te kort was, wat voor hem ook zo was, aangezien ze met veel downforce reden. Dan is de zone te kort, maar voor Red Bull was die juist te lang!", zegt hij, doelend op de gigantische overspeed van Max Verstappen op het rechte stuk in Bakoe. "Op het rechte stuk kon hij Charles Leclerc al inhalen bij startfinish, om vervolgens terug naar het rempunt te gaan bij bocht 1..." Het inkorten is volgens Alonso prima en niet nadelig voor de F1 in zijn geheel. "Voor de één was het rechte stuk te lang, voor de ander te kort, dus het zal er net aan hebben gelegen hoe de FIA dat berekend heeft. In Bakoe en in Miami lag het aantal inhaalacties hoger, dus daarom korten ze dat wat in."

Alonso: "Zo gaan de dingen altijd hier"

Kortere DRS-zones of niet: feit blijft dat Red Bull het seizoen vooralsnog domineert en daar gaan een paar meters op het rechte stuk geen verschil in maken. Alonso haalt zijn schouders op als hem wordt gevraagd naar de dominantie van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez. "Zo gaat de dingen altijd hier." "Zeven jaar lang waren Hamilton en Valtteri Bottas eerste en tweede. Daarvoor waren het Sebastian Vettel en Mark Webber. Je hebt de snelste auto en daar kunnen de anderen misschien bij in de buurt komen. Verder kan je af en toe nog wat inhaalacties wagen en moves maken, maar men blijft meestal rijden op ongeveer dezelfde posities als waarop men zich heeft gekwalificeerd." "Na de tweede of de derde ronde zijn er niet zo veel inhaalacties meer. Echter kan daar verandering in komen hier op zondag, bijvoorbeeld door de voorspelde regen. Verder is dit hoe de Formule 1 is, dus ik zie dat niet als een grote verrassing", aldus de tweevoudig wereldkampioen. Of de F1 dan direct saai is met één team dat domineert? "Als je de Red Bulls wegdenkt, dan zit P3 tot en met P16 binnen een aantal tienden van elkaar", legt Alonso uit, om vervolgens meteen een nadeel op te noemen. "Als je in in de race iemand wil inhalen, hoe gaat dat lukken als de andere auto misschien maar een halve tiende sneller is? Dit is de natuurlijke volgorde en dat is de hoofdreden."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal