De F1-geschiedenis kent legendarische namen als Ayrton Senna en Michael Schumacher, vaak gelauwerd om hun vermogen een sterk team achter zich te verzamelen. Laatstgenoemde flikte dat kunstje in zijn periode bij Ferrari, én bij Mercedes, tijdens zijn comeback in 2010. Iets waar Lewis Hamilton vandaag de dag nog steeds profijt van heeft. Ook Max Verstappen en Hamilton worden geregeld geprezen om hun teamdynamiek. Veel mensen zien deze samenwerking als cruciaal voor F1-successen. Maar Alonso ziet dat anders, zo vertelt hij aan The Telegraph. "Vaak wordt beweerd dat sommige coureurs winnende teams vormen. Maar toen Lewis in 2013 naar Mercedes overstapte, creëerde hij niets. Hij plukte de vruchten van een regelverandering in het daaropvolgende jaar. In het geval van Max bij zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull, bleef Hamilton domineren."
Timing is alles
Alonso laat zich uit over zijn directe concurrent van 2023: Red Bull. "Max heeft geen dominante Red Bull neergezet", zegt de Aston Martin-rijder. "In 2021 waren ze aan elkaar gewaagd. Maar na de recente regelveranderingen begon Red Bull races te winnen. Ik denk dat het meer te maken heeft met techniek en regels dan met de input of rijstijl van een coureur. Timing is alles." De volgende grote regelwijziging wordt verwacht in 2026, met een nieuw motorreglement. Aston Martin werkt samen met een prominente partner: Honda. Deze zal exclusief motoren aan Aston Martin leveren, waarmee hun jarenlange partnerschap met Red Bull definitief ten einde komt. Dit biedt kansen voor Aston Martin om in de voetsporen van Verstappen en Hamilton te treden. Maar Alonso waarschuwt: "Red Bull moet fouten maken en van hun huidige koers afwijken. Wij hebben ook vooruitgang te boeken, een proces dat we deze winter voortzetten. Ik ben echter optimistisch over onze toekomst."
Meest gelezen