Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alonso vol vragen na onzichtbare race in Oostenrijk

Voor de derde keer dit seizoen staat Fernando Alonso niét op het podium. En waar dat aan ligt, dat weet de Spanjaard wel uit te leggen...

De tweevoudig wereldkampioen is het podium van de Formule 1 dit seizoen inmiddels gewend. Des te meer verrassend was het dat Aston Martin dit weekend nergens vooraan het veld te bekennen was. Tijdens de sprintkwalificatie reden Fernando Alonso en Lance Stroll de zevende en de achtste tijd. Gedurende de sprintrace wist Fernando twee posities te winnen en Lance Stroll wist zijn teamgenoot in te halen voor de vierde positie. Maar de Astons vielen op de zaterdag dus buiten het podium. Voor de race op zondag hadden de mannen van Aston Martin zich op plek zes en zeven gekwalificeerd. Opvallend was dat Lance Stroll sneller was dan Fernando Alonso. Vervolgens hebben we beide namen tijdens de race eigenlijk bijna niet meer gezien. Het was een kleurloze race voor beide coureurs. Fernando finishte op de zesde plaats en Lance op plek tien. Dit tot het team besloot protest in te dienen tegen de race-uitslag. Volgens het team van Aston Martin zouden er meer track limits overschreden zijn dan dat er straffen waren uitgedeeld. Het team kreeg haar gelijk, wat resulteerde in een vijfde plek voor Fernando en een negende plek voor Lance.

"We hebben deze plek verdiend"

Alhoewel Aston Martin het protest gewonnen heeft, valt er voor Fernando Alonso vooralsnog niets te vieren: "We hebben een alternatieve strategie geprobeerd door de starten op de harde band, maar de virtuele safety car hielp ons niet om de eerste stint te verlengen. De race was vanaf dat punt praktisch geneutraliseerd en toen hadden we allemaal dezelfde banden richting het einde en ja, we zijn eigenlijk gefinisht op de plek die we verdiend hebben." Zo is de concurrentie volgens Alonso de afgelopen maanden altijd sneller geweest dan dat zij leken: "Ik vond Ferrari ontzettend snel. In Bahrein waren ze op podiumkoers tot Charles Leclerc dat problemen met zijn batterij kreeg. En sindsdien hadden ze eigenlijk meerdere problemen. Dus ik denk dat ze altijd al snel waren, maar dit is de eerste keer dat het allemaal samenkwam voor hen." "Het zou fijn zijn om onze problemente kunnen begrijpen. Vorig jaar waren we de langzaamste in Oostenrijk en Haas was bijvoorbeeld weer heel sterk. En Haas is hier dit jaar ook heel erg goed. Dus ik heb het gevoel dat er wel wat overeenkomsten zijn tussen de seizoenen. Ik denk dus dat we gewoon niet sterk zijn op dit circuit. Dat betekent niet dat we dat moeten accepteren, want we kunnen niet volgend jaar terugkomen en weer langzaam zijn." "Het circuit in combinatie met de updates van Ferrari en McLaren hebben ervoor gezorgd dat we (relatief, red.) wat tempo verloren, maar ik denk dat het belangrijkste is dat we begrijpen waarom we op bepaalde circuits zoveel last hebben in vergelijking met andere banen. Barcelona was net zo. De prestaties op Silverstone vorig jaar waren erg gemiddeld maar Budapest en Spa waren erg goed voor ons. Dus laten we hopen op het einde van deze maand."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"